Vergeten model: Renault Floride/Caravelle, de betaalbare glamourcabrio

Een prachtig design, rijden met de haren in de wind en een charmante ambassadrice – Brigitte Bardot in eigen persoon: met zo’n troeven moest de Renault Floride wel een succes worden.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 september 2021
  • Divers

Renault heeft een langlopende haat-liefdeverhouding met de Verenigde Staten. Begin de jaren ’50 droomde de Franse constructeur ervan om de Amerikaanse markt te veroveren met zijn Dauphine. Helaas wist het Franse karretje de Amerikanen helemaal niet te overtuigen, die zich afvroegen waar zo’n kleine auto met een amechtige viercilinder voor kon dienen. De flop deed het enthousiasme van de directie echter geenszins bekoelen, die besliste om een versie met een sportievere look te ontwikkelen.

“Hoezo, je denkt dat je niet moet betalen?”

De studie voor het model werd toevertrouwd aan Ghia, dat het werk zelf uitgaf aan Pietro Frua. Volgens de geruchten was die laatste woedend omdat hij niet werd betaald en besliste hij daarom om zelf een prototype mee te brengen naar het salon van Genève van 1958 zonder daar toestemming voor te vragen. Het verhaal begon met andere woorden ongelukkig, maar Renault trok zich er weinig van aan en bracht de auto in 1959 op de markt.

Gekende basis

Onder zijn mooie kleedjes school banaal ondergoed, namelijk dat van de Dauphine, met een motor van 845 cc, een elektrisch circuit van 6 volt, een manuele versnellingsbak met drie versnellingen (4 als optie) en trommelremmen. De auto heette bij ons Floride en Caravelle in de VS, en was verkrijgbaar als coupé en als cabriolet. Al snel zag Renault de fouten van zijn model in en bracht het verbeteringen aan, met een vaste kap, een herwerkte ophanging, een ruimere Caravelle coupé, schrijfremmen rondom en, vooral, de Sierra-motor van 51 pk in de Floride S en Caravelle. Doorheen zijn carrière bleef het vermogen toenemen: 55 pk in 1963 (Caravelle 1100) en 58 pk in 1965 (Caravelle 1100S).

5 dingen die je moet weten:

  • Tot 1968 zijn er bijna 120.000 exemplaren van gebouwd. Ook vandaag is het niet moeilijk om er een te vinden.
  • Reken op 10.000 tot 20.000 euro afhankelijk van de versie, de staat en de uitrusting (hardtop of niet).
  • De Caravelle 1100S is de krachtigste en de aangenaamste om mee te leven.
  • Rijd de Floride niet als een moderne wagen: al het gewicht licht achterin en de prestaties zijn (zeer) krap, vooral in de oudste versies.
  • Mechanisch is hij traag maar onvermoeibaar. En alle onderdelen zijn voor kleine prijsjes te vinden: heel fijn.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 24.500
2021
50 km

Elektrisch, Automaat

€ 109.900
52 km

Elektrisch, Automaat

€ 32.900
2020
50 km

Elektrisch, Automaat

€ 108.900
50 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 33.000
2018
40.522 km

Diesel, Automaat

€ 35.799
2020
14.000 km

Benzine, Automaat

€ 38.999
2019
22.000 km

Diesel, Manueel

€ 7.999
2012
66.000 km