Alfa Romeo
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Een prachtig design, rijden met de haren in de wind en een charmante ambassadrice – Brigitte Bardot in eigen persoon: met zo’n troeven moest de Renault Floride wel een succes worden.
Renault heeft een langlopende haat-liefdeverhouding met de Verenigde Staten. Begin de jaren ’50 droomde de Franse constructeur ervan om de Amerikaanse markt te veroveren met zijn Dauphine. Helaas wist het Franse karretje de Amerikanen helemaal niet te overtuigen, die zich afvroegen waar zo’n kleine auto met een amechtige viercilinder voor kon dienen. De flop deed het enthousiasme van de directie echter geenszins bekoelen, die besliste om een versie met een sportievere look te ontwikkelen.
De studie voor het model werd toevertrouwd aan Ghia, dat het werk zelf uitgaf aan Pietro Frua. Volgens de geruchten was die laatste woedend omdat hij niet werd betaald en besliste hij daarom om zelf een prototype mee te brengen naar het salon van Genève van 1958 zonder daar toestemming voor te vragen. Het verhaal begon met andere woorden ongelukkig, maar Renault trok zich er weinig van aan en bracht de auto in 1959 op de markt.
Onder zijn mooie kleedjes school banaal ondergoed, namelijk dat van de Dauphine, met een motor van 845 cc, een elektrisch circuit van 6 volt, een manuele versnellingsbak met drie versnellingen (4 als optie) en trommelremmen. De auto heette bij ons Floride en Caravelle in de VS, en was verkrijgbaar als coupé en als cabriolet. Al snel zag Renault de fouten van zijn model in en bracht het verbeteringen aan, met een vaste kap, een herwerkte ophanging, een ruimere Caravelle coupé, schrijfremmen rondom en, vooral, de Sierra-motor van 51 pk in de Floride S en Caravelle. Doorheen zijn carrière bleef het vermogen toenemen: 55 pk in 1963 (Caravelle 1100) en 58 pk in 1965 (Caravelle 1100S).
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!