Vergeten model: Renault Floride/Caravelle, de betaalbare glamourcabrio

Een prachtig design, rijden met de haren in de wind en een charmante ambassadrice – Brigitte Bardot in eigen persoon: met zo’n troeven moest de Renault Floride wel een succes worden.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 september 2021
  • Divers

Renault heeft een langlopende haat-liefdeverhouding met de Verenigde Staten. Begin de jaren ’50 droomde de Franse constructeur ervan om de Amerikaanse markt te veroveren met zijn Dauphine. Helaas wist het Franse karretje de Amerikanen helemaal niet te overtuigen, die zich afvroegen waar zo’n kleine auto met een amechtige viercilinder voor kon dienen. De flop deed het enthousiasme van de directie echter geenszins bekoelen, die besliste om een versie met een sportievere look te ontwikkelen.

“Hoezo, je denkt dat je niet moet betalen?”

De studie voor het model werd toevertrouwd aan Ghia, dat het werk zelf uitgaf aan Pietro Frua. Volgens de geruchten was die laatste woedend omdat hij niet werd betaald en besliste hij daarom om zelf een prototype mee te brengen naar het salon van Genève van 1958 zonder daar toestemming voor te vragen. Het verhaal begon met andere woorden ongelukkig, maar Renault trok zich er weinig van aan en bracht de auto in 1959 op de markt.

Gekende basis

Onder zijn mooie kleedjes school banaal ondergoed, namelijk dat van de Dauphine, met een motor van 845 cc, een elektrisch circuit van 6 volt, een manuele versnellingsbak met drie versnellingen (4 als optie) en trommelremmen. De auto heette bij ons Floride en Caravelle in de VS, en was verkrijgbaar als coupé en als cabriolet. Al snel zag Renault de fouten van zijn model in en bracht het verbeteringen aan, met een vaste kap, een herwerkte ophanging, een ruimere Caravelle coupé, schrijfremmen rondom en, vooral, de Sierra-motor van 51 pk in de Floride S en Caravelle. Doorheen zijn carrière bleef het vermogen toenemen: 55 pk in 1963 (Caravelle 1100) en 58 pk in 1965 (Caravelle 1100S).

5 dingen die je moet weten:

  • Tot 1968 zijn er bijna 120.000 exemplaren van gebouwd. Ook vandaag is het niet moeilijk om er een te vinden.
  • Reken op 10.000 tot 20.000 euro afhankelijk van de versie, de staat en de uitrusting (hardtop of niet).
  • De Caravelle 1100S is de krachtigste en de aangenaamste om mee te leven.
  • Rijd de Floride niet als een moderne wagen: al het gewicht licht achterin en de prestaties zijn (zeer) krap, vooral in de oudste versies.
  • Mechanisch is hij traag maar onvermoeibaar. En alle onderdelen zijn voor kleine prijsjes te vinden: heel fijn.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km