Vergeten model: Renault Floride/Caravelle, de betaalbare glamourcabrio

Een prachtig design, rijden met de haren in de wind en een charmante ambassadrice – Brigitte Bardot in eigen persoon: met zo’n troeven moest de Renault Floride wel een succes worden.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 september 2021
  • Divers
  • 5.348 weergaven

Renault heeft een langlopende haat-liefdeverhouding met de Verenigde Staten. Begin de jaren ’50 droomde de Franse constructeur ervan om de Amerikaanse markt te veroveren met zijn Dauphine. Helaas wist het Franse karretje de Amerikanen helemaal niet te overtuigen, die zich afvroegen waar zo’n kleine auto met een amechtige viercilinder voor kon dienen. De flop deed het enthousiasme van de directie echter geenszins bekoelen, die besliste om een versie met een sportievere look te ontwikkelen.

“Hoezo, je denkt dat je niet moet betalen?”

De studie voor het model werd toevertrouwd aan Ghia, dat het werk zelf uitgaf aan Pietro Frua. Volgens de geruchten was die laatste woedend omdat hij niet werd betaald en besliste hij daarom om zelf een prototype mee te brengen naar het salon van Genève van 1958 zonder daar toestemming voor te vragen. Het verhaal begon met andere woorden ongelukkig, maar Renault trok zich er weinig van aan en bracht de auto in 1959 op de markt.

Gekende basis

Onder zijn mooie kleedjes school banaal ondergoed, namelijk dat van de Dauphine, met een motor van 845 cc, een elektrisch circuit van 6 volt, een manuele versnellingsbak met drie versnellingen (4 als optie) en trommelremmen. De auto heette bij ons Floride en Caravelle in de VS, en was verkrijgbaar als coupé en als cabriolet. Al snel zag Renault de fouten van zijn model in en bracht het verbeteringen aan, met een vaste kap, een herwerkte ophanging, een ruimere Caravelle coupé, schrijfremmen rondom en, vooral, de Sierra-motor van 51 pk in de Floride S en Caravelle. Doorheen zijn carrière bleef het vermogen toenemen: 55 pk in 1963 (Caravelle 1100) en 58 pk in 1965 (Caravelle 1100S).

5 dingen die je moet weten:

  • Tot 1968 zijn er bijna 120.000 exemplaren van gebouwd. Ook vandaag is het niet moeilijk om er een te vinden.
  • Reken op 10.000 tot 20.000 euro afhankelijk van de versie, de staat en de uitrusting (hardtop of niet).
  • De Caravelle 1100S is de krachtigste en de aangenaamste om mee te leven.
  • Rijd de Floride niet als een moderne wagen: al het gewicht licht achterin en de prestaties zijn (zeer) krap, vooral in de oudste versies.
  • Mechanisch is hij traag maar onvermoeibaar. En alle onderdelen zijn voor kleine prijsjes te vinden: heel fijn.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi voorziet Competition en Competition Plus versies van zijn RS 4 Avant en RS 5. Kwestie van de meest veeleisende bestuurders nog wat meer rijplezier te bieden.

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Geen echte crossover, noch een stadswagen waarschuwt Henrik Fisker: “De PEAR wordt een revolutionair elektrisch voertuig dat in geen enkel bestaand segment thuishoort.”

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

Binnenkort kunnen we eindelijk de ‘Super-SUV’ van BMW ontdekken zonder camouflage. In afwachting van zijn officiële voorstelling bekijken we deze toekomstige XM met al zijn superlatieven al eens aan de hand van 7 cijfers.

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Met 1.400 pk voor amper 1.000 kg mikt de Amerikaanse piloot met dit ding op de eerste plaats in de mythische race!

Aanbevolen tests voor jou

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km
€ 11.200
2014
101.631 km