Vergeten model: Renault Sport Spider, radicaal ruitloos

Een lichtgewicht dakloze tweezitter uit de jaren 90 met een radicaal rijgedrag? Dat moet wel de Lotus Elise zijn. Wel… nee: in Frankrijk hadden ze ook zoiets rondrijden. De Renault Sport Spider.

  • Bervoets Wim
  • 11 april 2018
  • Divers

In de jaren 90 ging het Renault voor de wind. De Clio deed het goed, de Twingo begon potten te breken, en ook sportief had het Franse merk zijn zaakjes aardig voor elkaar: in de Formule 1 was Williams-Renault een dominante naam geworden.

Alpine?

Hoog tijd om de sportieve ambities nog meer in de kijker te zetten, vond Renault. Het wilde een sportwagen bouwen die zowel een straatversie als een circuitversie zou krijgen. Het dacht zelfs aan een eigen merkencup. En hoewel Alpine al een tijdje zocht naar een goeie opvolger voor de A610, koos Renault toch voor de marketingoplossing, en borduurde het met “Renault Sport” voort op het F1-succes.

Voorruit?

Het eerste prototype van de Renault Sport Spider werd getoond op het salon van Genève in 1995. Een jaar later rolden de eerste productieversies van de band in… de Alpine-fabriek van Dieppe. De Renault Sport Spider was een opmerkelijke verschijning geworden: een aluminium chassis, een koetswerk dat bestond uit met glasvezel versterkte kunststof en… een winddeflector in plaats van een voorruit.

Clio Williams

De tweezitter kreeg een 2.0 viercilinder met 150 pk centraal achterin, die ook dienst deed in de Clio Williams, en die was gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. Op die manier haalde de 930 kilogram wegende Renault Sport Spider een topsnelheid van 210 km/u. 0-100 km/u duurde 6,5 seconden.

Spartaans

Vanaf 1997 bood Renault ook een voorruit aan op zijn Renault Sport Spider, wat het dragen van een helm niet meer verplicht maakte. Toch vereiste de Spider nog steeds de nodige toegevingen van zijn chauffeur: hij had nog steeds geen dak (zelfs geen stoffen afdekkap), en de zetels konden alleen in de lengte verschoven worden.

Is het daarom dat Renault maar iets meer dan 1.700 exemplaren verkocht – het merendeel met voorruit? Of is het omdat de Britse concurrentie net iets beter reed? In elk geval trokken de Fransen in 1999 de stekker uit de Renault Sport Spider.

Vandaag

Vandaag is een Renault Sport Spider vinden geen evidente opgave, zeker niet als je een model zonder voorruit wil. Voor je zoektocht zal je wellicht moeten uitwijken naar het buitenland. Een exemplaar met voorruit kost je ongeveer € 40.000, een exemplaar zonder voorruit iets meer: reken op minstens € 50.000.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km