Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Je kan alleen maar sympathie hebben voor de 360, de allereerste door Subaru gecommercialiseerde auto, met zijn grappige looks en belachelijk kleine afmetingen: een lengte van minder dan 3 meter! We vertellen meer over dit vergeten model.
In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog wilde Japan, net als heel wat andere landen, de natie weer in beweging krijgen. Er werd een nieuwe regeling ingevoerd, die van de ‘kei cars’. Zo ontstond een nieuwe niche van auto's met een beperkte cilinderinhoud, vermogen en voertuiggrootte. Auto's die aan deze criteria voldoen, genieten van voordelen, zowel wat belastingen als verzekeringen betreft.
Het antwoord van Subaru op deze nieuwe categorie was de 360, een 2,99 m lange microauto, aangedreven door een luchtgekoelde 356 cc kleine tweetakt tweecilinder. De 360, die in 1958 werd gelanceerd, werd al snel in een aantal varianten aangeboden, waaronder een berline, een cabrio en zelfs een 3-deurs break. Hoewel zijn 16 pk sterke tweecilinder geen krachtpatser was (verwacht niet dat hij 100 km/u haalt), was de rest van de auto wel modern: een zelfdragend koetswerk en een glasvezel dak om het totale gewicht te beperken en het zwaartepunt te verlagen!
In de loop der jaren werd de 360 sterker, waarbij het vermogen van zijn kleine tweecilinder steeg naar 25 en later tot 36 pk. In dat laatste geval zorgde de kleine Subaru zelfs voor een technisch hoogstandje door een specifiek vermogen van 100 pk/liter! Subaru heeft geprobeerd het model te exporteren, maar is daar nooit echt in geslaagd. Het gerucht gaat dat een aantal Amerikaanse dealers jarenlang met onverkochte nieuwe modellen bleven zitten!
Vanaf 1969 kreeg de 360 af te rekenen met een concurrent van binnen het merk, de R2. Wegens de dalende verkoop stopte Subaru uiteindelijk de productie van het model in 1972, na een carrière van bijna 14 jaar! De in Europa uiterst zeldzame kleine 360 is iets voor echte verzamelaars, die weten waar de onderdelen te vinden zijn. Gezien zijn zeldzaamheid is het moeilijk om er een betrouwbare prijs op te plakken. De weinige exemplaren die te koop worden aangeboden, hebben een prijs tussen de 10.000 en 25.000 euro.
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.