Vergeten model: Toyota Tercel, bijzonder banaal, maar historisch belangrijk!

Meteen verliefd worden bij het zicht van een banale kleine Japanse berline als de Toyota Tercel is niet aan de orde. Maar toch is dit één van de belangrijkste Toyota-modellen! En je kan er één kopen voor een appel en een ei...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 augustus 2022
  • Divers

De Japanners hebben de reputatie dat ze trends volgen en ze verfijnen. Het is dan ook niet erg verrassend om te weten dat Toyota heel lang gewacht heeft met het aanbieden van een berline met voorwielaandrijving! Het merk stelde  immers pas in 1978 zijn eerste voorwielaandrijver voor, de Tercel, om met gelijke wapens te kunnen concurreren op een Europese markt die al grotendeels op voorwielaandrijving was overgeschakeld met de Fiat 128, Renault 5, Peugeot 104 en de vernieuwende VW Golf. Zelfs Honda had zich al voorgenomen dat te doen met zijn Civic!

Het schoolvoorbeeld van de banale auto?

De Tercel is verkrijgbaar in verschillende koetswerkstijlen (hatchback, koffermodel, 2 of 4 deuren), is minder dan 4 meter lang, en wordt aangedreven door een kleine, moderne viercilinder met een bovenliggende nokkenas en 60 pk. Een vermogen dat zorgt voor een top van 150 km/u en dus volstaat! De Tercel is echter geen opwindende auto om mee te rijden omdat hij, in tegenstelling tot de meeste van zijn concurrenten, een in de lengterichting geplaatste motor heeft die op de vooras weegt. 


Vandaag

Een Tercel van de eerste generatie vinden is een hele prestatie! De meeste belandden immers op de schroothoop, meestal om zeep geholpen door allesverwoestend roest. Mechanisch is hij onverslijtbaar. Als je er één vindt, betaal je waarschijnlijk maar een paar duizend euro. Maar zorg dat je een compleet exemplaar hebt en een goede bron voor onderdelen, want die zijn moeilijk te vinden! 

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km