BMW
De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.
Meteen verliefd worden bij het zicht van een banale kleine Japanse berline als de Toyota Tercel is niet aan de orde. Maar toch is dit één van de belangrijkste Toyota-modellen! En je kan er één kopen voor een appel en een ei...
De Japanners hebben de reputatie dat ze trends volgen en ze verfijnen. Het is dan ook niet erg verrassend om te weten dat Toyota heel lang gewacht heeft met het aanbieden van een berline met voorwielaandrijving! Het merk stelde immers pas in 1978 zijn eerste voorwielaandrijver voor, de Tercel, om met gelijke wapens te kunnen concurreren op een Europese markt die al grotendeels op voorwielaandrijving was overgeschakeld met de Fiat 128, Renault 5, Peugeot 104 en de vernieuwende VW Golf. Zelfs Honda had zich al voorgenomen dat te doen met zijn Civic!
De Tercel is verkrijgbaar in verschillende koetswerkstijlen (hatchback, koffermodel, 2 of 4 deuren), is minder dan 4 meter lang, en wordt aangedreven door een kleine, moderne viercilinder met een bovenliggende nokkenas en 60 pk. Een vermogen dat zorgt voor een top van 150 km/u en dus volstaat! De Tercel is echter geen opwindende auto om mee te rijden omdat hij, in tegenstelling tot de meeste van zijn concurrenten, een in de lengterichting geplaatste motor heeft die op de vooras weegt.
![]() | ![]() |
Een Tercel van de eerste generatie vinden is een hele prestatie! De meeste belandden immers op de schroothoop, meestal om zeep geholpen door allesverwoestend roest. Mechanisch is hij onverslijtbaar. Als je er één vindt, betaal je waarschijnlijk maar een paar duizend euro. Maar zorg dat je een compleet exemplaar hebt en een goede bron voor onderdelen, want die zijn moeilijk te vinden!
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.
In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!
Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.
De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.