Vergeten model: Toyota Tercel, bijzonder banaal, maar historisch belangrijk!

Meteen verliefd worden bij het zicht van een banale kleine Japanse berline als de Toyota Tercel is niet aan de orde. Maar toch is dit één van de belangrijkste Toyota-modellen! En je kan er één kopen voor een appel en een ei...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 augustus 2022
  • Divers
  • 3.483 weergaven

De Japanners hebben de reputatie dat ze trends volgen en ze verfijnen. Het is dan ook niet erg verrassend om te weten dat Toyota heel lang gewacht heeft met het aanbieden van een berline met voorwielaandrijving! Het merk stelde  immers pas in 1978 zijn eerste voorwielaandrijver voor, de Tercel, om met gelijke wapens te kunnen concurreren op een Europese markt die al grotendeels op voorwielaandrijving was overgeschakeld met de Fiat 128, Renault 5, Peugeot 104 en de vernieuwende VW Golf. Zelfs Honda had zich al voorgenomen dat te doen met zijn Civic!

Het schoolvoorbeeld van de banale auto?

De Tercel is verkrijgbaar in verschillende koetswerkstijlen (hatchback, koffermodel, 2 of 4 deuren), is minder dan 4 meter lang, en wordt aangedreven door een kleine, moderne viercilinder met een bovenliggende nokkenas en 60 pk. Een vermogen dat zorgt voor een top van 150 km/u en dus volstaat! De Tercel is echter geen opwindende auto om mee te rijden omdat hij, in tegenstelling tot de meeste van zijn concurrenten, een in de lengterichting geplaatste motor heeft die op de vooras weegt. 


Vandaag

Een Tercel van de eerste generatie vinden is een hele prestatie! De meeste belandden immers op de schroothoop, meestal om zeep geholpen door allesverwoestend roest. Mechanisch is hij onverslijtbaar. Als je er één vindt, betaal je waarschijnlijk maar een paar duizend euro. Maar zorg dat je een compleet exemplaar hebt en een goede bron voor onderdelen, want die zijn moeilijk te vinden! 

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!

Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km