Volvo
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Een supercar uit de jaren 90 die een topsnelheid haalde van 389 km/u? Nee, het gaat niet om de McLaren F1. Dit is het verhaal van de Vector W8.
Vector is een Amerikaanse constructeur en het geesteskind van Gerald Wiegert. In de jaren 70 droomde Wiegert ervan om te concurreren met de Ferrari’s en Lamborghini’s die overal in Amerika het mooie weer maakten. Hij wilde een echte Amerikaanse supercar.
In 1978 was het dan zover: Wiegert toonde een statische conceptcar, de W2. In 1979 had hij voldoende geld ingezameld om er een rijdend exemplaar van te maken. De motor? Een 5,7 liter grote V8, die meer dan 600 pk en 800 Nm produceerde. De topsnelheid, zo beweerde Wiegert, lag op 389 km/u… Tot 1987 leurde Vector overal rond met zijn W2, om geld in te zamelen om een beperkte productie te kunnen starten.
Dat gebeurde pas in 1989 met de W8, een bescheiden upgrade van de W2. Die had een monocoque die deels uit aluminium bestond en een koetswerk dat bestond uit koolstofvezel en kevlar. De bedoeling was niet alleen om gewicht te besparen, maar ook om zo lang mogelijk mee te gaan.
Onder de motorkap stopte Vector een 6.0 V8 van Chevrolet-origine. Die werd aangeblazen door twee turbo’s en produceerde 625 pk en 880 Nm. De turbodruk kon ook worden opgevoerd, en dan zou de W8 tot 1.200 pk kunnen produceren… De motor was gekoppeld aan een drietrapsautomaat die ook manueel bediend kon worden. De topsnelheid van 389 km/u werd nooit officieel gemeten, de sprint naar 100 km/u duurde 3,9 seconden.
In totaal werden er 19 exemplaren van de Vector W8 geproduceerd: twee prototypes en 17 klantenexemplaren. Een ervan werd gekocht door de tennisser Andre Agassi. De legende wil dat hij zijn exemplaar al wilde nog voor het goed en wel was afgewerkt. Vector drukte hem op het hart om er nog niet mee te rijden voor zijn W8 klaar was. Agassi deed het toch, viel in panne en… kreeg zijn aankoopprijs van 455.000 toenmalige Amerikaanse dollar gewoon terugbetaald.
De Vector W8 werd geproduceerd tot 1993. In zijn vier jaar durende carrière onderging hij enkele bescheiden evoluties: er verdwenen enkele luchthappers, de snuit werd wat lager gelegd en de achtervleugel werd aangepast. En na 1993? Dan kreeg Gerald Wiegert ruzie met geldschieter Megatech. Het bedrijf nam Vector over en ontsloeg Wiegert. Maar die vocht zijn ontslag aan en kreeg de rechten over “zijn” merk terug. Sinds 2008 zou Vector weer in productie zijn…
Een van de 17 productie-exemplaren strikken is geen evidentie. Je moet al je toevlucht zoeken tot exclusieve veilingen. Daar gaat slechts heel sporadisch een Vector W8 onder de hamer. De meest recente veiling leverde in 2014 275.000 dollar op.
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...
Onze eerste indruk van de Dacia Duster 2024 was zeer positief. Dit zijn onze favoriete belangrijkste features van de betaalbare SUV.
Ben jij er klaar voor om de sensatie van je leven te ervaren? Vroom heeft 20 felbegeerde plaatsen veiliggesteld, zodat jij de co-piloot kan worden van een Porsche GT3 of Porsche Taycan Turbo S tijdens de Porsche Club Francorchamps Days op 13 of 14 april. Wees er snel bij voordat deze unieke kans aan je voorbij gaat!