Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Hoewel Volkswagen heel wat liefhebbers kent, wordt de Gol over het hoofd gezien door verzamelaars. Waarom brak deze auto bij ons nooit door? En wat is het precies?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 mei 2022
  • Divers
  • 11.781 weergaven

Vanaf de jaren ‘50 beginnen autobouwers het belang van de Zuid-Amerikaanse markt in te zien. Doorheen de decennia ontwikkelen meer en meer onder hen trouwens modellen specifiek voor die markt! De Volkswagen Gol is één van die modellen. Hij werd in 1980 onthuld en was bestemd voor de Braziliaanse markt.

Van luchtgekoelde boxer naar watergekoelde vier-in-lijn


Op technisch vlak is de auto een patchwork van VW-elementen: een specifiek chassis en voorwielaandrijving, maar een viercilinder boxer die rechtstreeks van de Kever kwam… waar hij achteraan ingebouwd was! Met een cilinderinhoud van 1.3 liter was hij duurzaam, maar leverde hij geen al te grote prestaties! Volkswagen zette dat kort daarna recht met een 1.6 liter grote uitvoering van de boxer. Die bood meer koppel, maar was nog altijd niet echt snel. De Duitse autobouwer besloot daarom om het zware geschut boven te halen en de Gol erfde de motoren van de Passat, de 1.6 liter en 1.8 liter grote watergekoelde viercilinder-in-lijn motoren.

Ook als GTI!

De eerste generatie Gol werd 14 jaar lang gebouwd! In die periode werd hij in vele varianten aangeboden, van de 4-deurs sedan tot de 3-deurs break, maar ook een coupé en zelfs een bestelwagen. Er werden zelfs sportieve versies gemaakt, zoals de GT, GTS en vooral de GTI 2000, waarvan de 2-liter motor 120 pk leverde, wat een heel verschil was met de futloze boxer uit de begintijd!

Vandaag

Een Gol van de eerste generatie vinden is makkelijk... als je in Brazilië woont of er goede connecties hebt! Anders wensen we je veel succes... Het naar hier halen van de auto kan je meer kosten dan de auto zelf: degelijke exemplaren vind je al voor minder dan 5.000 euro! Liefhebbers van 4-wielige rariteiten, dit is één voor jullie! 

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km