Vergeten modellen: Citroën ZX Volcane en 16V, de braverik en de rebel

In 1991 besliste Citroën zich ook aan de compacte hatchbacks te wagen en dus de oppermachtige VW Golf in het vizier te nemen. Van het resultaat werd ook een sportieve variant afgeleid…

  • Piette François
  • 05 oktober 2017
  • Divers

De ZX werd op een heel rationele manier ontworpen en ontwikkeld, althans naar Citroën-normen. Een klassieke hatchback, met dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving. Om hem wat pit te geven en vooral om zich te wagen aan het GTI-offensief dat de concurrentie had ingezet, presenteerden de Fransen van in het begin een Volcane-versie, met de motor van de Peugeot 205 GTI.

Niet genoeg?

Met zijn 1.9 viercilinder en 130 pk maakte de Volcane een goede indruk. Vooral het esthetische gedeelte was verzorgd, met heel wat rode inzetstukken en een van de meest dynamische chassis in het segment. Een jaar na zijn debuut werd de motor gewurgd door een katalysator die het vermogen met een kleine 10 pk deed afnemen. De fans wilden meer, en Citroën ging op die vraag in. De nieuwe 2.0 die de 1.9 opvolgde, produceerde… 1 pk meer. Met 123 pk was de Volcane nog steeds geen echte sportieveling. Hij reed wel soepeler en de motor zorgde ervoor dat het een goede GT was. Maar zeker geen sportwagen.

16 kleppen

Citroën toonde dan wel weinig enthousiasme met de Volcane, met een versie met 16 kleppen had het nog iets achter de hand. De ZX 16V verscheen in 1993, met een tweeliter viercilinder van 150 pk. Maar opnieuw: het vermogen leek correct op papier, maar de motor ontgoochelde in gebruik. Nog steeds geen echte GTI…

De vlag bleef niet lang halfstok hangen: in 1996 kwam Citroën met een motor met 167 pk. Deze keer was er geen twijfel meer mogelijk: alle paarden waren op de afspraak. De gepeperde ZX kon eindelijk enkele sterke referenties in het segment aan… als daar niet die vermaledijde Peugeot 306 S16 was, die dezelfde motor had. Detail: de versies met 16 kleppen werden alleen op de driedeurs aangeboden.

Hoeveel?

Reken op € 2.000 tot € 4.000 voor een Volcane en op het dubbele voor een 16-klepper. De meest gegeerde versie is uiteraard die met 167 pk. Nu nog een detective onder de hand nemen om een exemplaar in correcte staat te vinden. Veel succes!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km