Vergeten modellen: Renault 15 en 17, sportiviteit voor iedereen!

Neen, een coupé moet niet noodzakelijk duur, extreem krachtig en achterwielaangedreven zijn! Met zijn 15 en 17 bewees Renault dat het mogelijk was om auto’s te bouwen die zowel verleidelijk als betaalbaar zijn.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 november 2021
  • Divers

In 1971, drie jaar na de productiestop van de Caravelle, stelde Renault de 15 en 17 voor, een duo dat radicaal anders was dan hun voorganger. Ze hadden ook niet langer een motor achterin die de achterwielen aandreef: de nieuwkomers stonden op het platform van de Renault 12 en waren dus voorwielaangedreven. 

Renault 15

De Renault 15 was de instapversie. Hij was te herkennen aan zijn grote ramen achteraan en aan zijn rechthoekige koplampen vooraan. Het basismodel, de “TL” kreeg de 1,3 liter viercilinder van de R12, maar dan met een vermogen dat opgedreven werd tot 60 pk. De prestaties waren allesbehalve zinnenprikkelend (150 km/u), maar voor wie meer vermogen wilde, had Renault de TS in zijn catalogus. Die was uitgerust met de 1.6 van de R16 TS: met 90 pk haalde de mooie coupé een top van 170 km/u, een zeer respectabel cijfer voor die tijd!

Renault 17

Dit was de meest sportieve van de twee, met zijn 4 ronde koplampen vooraan en zonder ramen achteraan. Ook de motoren waren krachtiger: de R17 TL kreeg de eerder vermelde motor van de R16 TS, terwijl de 17 TS het deed met het blok van de R12 Gordini! Die laatste werd wat tammer omwille van de injectie, maar leverde toch nog 108 pk. 

Evoluties

Eind 1974 werd de R17 TS omgedoopt tot R17 Gordini… zonder dat er veel verandert aan het weggedrag van de wagen. Aan het eind van de winter van 1976 kreeg het duo een aantal evoluties die hun aantrekkingskracht niet noodzakelijk verhogen: er is meer plastic, het dashboard is herwerkt, de R17 TS krijgt een motor van bijna 100 pk en het blok van de 17 Gordini wordt groter, zonder echter meer pk’s te leveren. 

5 dingen die je moet weten

  • De meest gewilde versie is natuurlijk de 17 TS/Gordini, die als enige schrijfremmen krijgt achteraan en een vijfversnellingsbak.
  • Van 4.000 euro voor de R15 TL, kunnen de prijzen stijgen tot 15.000 euro voor een R17 Gordini
  • De mechaniek is onverwoestbaar bij correct onderhoud. Check echter de staat van de rubbers en de verschillende slangen. 
  • De R17 kon uitgerust worden met een enorm open dak, een versie die bijzonder gewild is. 
  • Opgepast met roest, roest en … nog eens roest.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km