Vergeten modellen: Renault 15 en 17, sportiviteit voor iedereen!

Neen, een coupé moet niet noodzakelijk duur, extreem krachtig en achterwielaangedreven zijn! Met zijn 15 en 17 bewees Renault dat het mogelijk was om auto’s te bouwen die zowel verleidelijk als betaalbaar zijn.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 november 2021
  • Divers
  • 8.657 weergaven

In 1971, drie jaar na de productiestop van de Caravelle, stelde Renault de 15 en 17 voor, een duo dat radicaal anders was dan hun voorganger. Ze hadden ook niet langer een motor achterin die de achterwielen aandreef: de nieuwkomers stonden op het platform van de Renault 12 en waren dus voorwielaangedreven. 

Renault 15

De Renault 15 was de instapversie. Hij was te herkennen aan zijn grote ramen achteraan en aan zijn rechthoekige koplampen vooraan. Het basismodel, de “TL” kreeg de 1,3 liter viercilinder van de R12, maar dan met een vermogen dat opgedreven werd tot 60 pk. De prestaties waren allesbehalve zinnenprikkelend (150 km/u), maar voor wie meer vermogen wilde, had Renault de TS in zijn catalogus. Die was uitgerust met de 1.6 van de R16 TS: met 90 pk haalde de mooie coupé een top van 170 km/u, een zeer respectabel cijfer voor die tijd!

Renault 17

Dit was de meest sportieve van de twee, met zijn 4 ronde koplampen vooraan en zonder ramen achteraan. Ook de motoren waren krachtiger: de R17 TL kreeg de eerder vermelde motor van de R16 TS, terwijl de 17 TS het deed met het blok van de R12 Gordini! Die laatste werd wat tammer omwille van de injectie, maar leverde toch nog 108 pk. 

Evoluties

Eind 1974 werd de R17 TS omgedoopt tot R17 Gordini… zonder dat er veel verandert aan het weggedrag van de wagen. Aan het eind van de winter van 1976 kreeg het duo een aantal evoluties die hun aantrekkingskracht niet noodzakelijk verhogen: er is meer plastic, het dashboard is herwerkt, de R17 TS krijgt een motor van bijna 100 pk en het blok van de 17 Gordini wordt groter, zonder echter meer pk’s te leveren. 

5 dingen die je moet weten

  • De meest gewilde versie is natuurlijk de 17 TS/Gordini, die als enige schrijfremmen krijgt achteraan en een vijfversnellingsbak.
  • Van 4.000 euro voor de R15 TL, kunnen de prijzen stijgen tot 15.000 euro voor een R17 Gordini
  • De mechaniek is onverwoestbaar bij correct onderhoud. Check echter de staat van de rubbers en de verschillende slangen. 
  • De R17 kon uitgerust worden met een enorm open dak, een versie die bijzonder gewild is. 
  • Opgepast met roest, roest en … nog eens roest.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

BMW trekt het doek van de M4 met “Competitie, Sport, Lichtheid” in zijn naam. Meer vermogen en een lager gewicht dus! Het is de snelste in serie gebouwde BMW ooit! Dit wordt sowieso een collectors item…

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Eindelijk is het officieel: de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé werd verkocht om geld te voorzien voor een ‘Mercedes-Benz Fund’, dat gebruikt zal worden om onderzoek naar duurzaamheid te stimuleren.

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Deze Vision AMG concept blikt vooruit naar de elektrische toekomst, vanaf 2025, van het bedrijf uit Affalterbach.

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 13.900
2016
113.244 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km