Vergeten sportieveling: Citroën Xantia Activa, onklopbaar?

Lijkt de Citroën Xantia voorbijgestreefd? Bij zijn lancering in 1993 was hij dat helemaal niet. Hij blies een frisse wind door het gamma, dat tot dan bestond uit modellen met scherpe lijnen. En Citroën had nog veel meer voor hem in de pijplijn: in 1995 lanceerde het merk de verbluffende Activa.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 augustus 2021
  • Divers

Vergeten sportieveling: Citroën Xantia Activa, onklopbaar?

De Citroën Xantia was een echt keerpunt voor het merk: met deze auto introduceerde Citroën een fris en goed uitgerust product met een heel breed motorenpalet. Hij was bovendien als break verkrijgbaar. Er kwam zelfs een variant voor sportieve bestuurders: de Activa werd in 1995 gelanceerd en verraste alle testers door zijn wegligging. Zijn geheim? Het “SC-CAR”, de afkorting van “Système Citroën de Contrôle Actif du Roulis” (Citroën actieve rolcontrole). In de praktijk elimineerde zijn hydraulische ophanging nagenoeg alle rolneigingen en ging hij sneller door de bocht dan de beste sportwagens van zijn tijd.

Vergeten sportieveling: Citroën Xantia Activa, onklopbaar?

Iedereen wil nu de V6

Om het beste te halen uit dit hallucinante potentieel bood Citroën enkel het beste wat zijn motorengamma kon bieden: op benzine (er was ook een dieselversie met 110 pk) kreeg de klant de keuze tussen een 2.0-viercilinder of een V6 van 3,0 liter, met vermogens die afhankelijk van het modeljaar van 135 tot 194 pk gingen. Uiteraard is vandaag de V6 de meest gegeerde versie. Je zal echter geduld moeten koesteren, want met minder dan 3.000 gebouwde exemplaren is deze variant zeldzaam…

Vergeten sportieveling: Citroën Xantia Activa, onklopbaar?

5 dingen die je moet weten voor je koopt:

  • De 2.0-turbobenzine van 150 pk is een mooi alternatief.
  • Het hydraulische gedeelte vergt specifiek en stipt onderhoud.
  • Reken op bijna 10.000 euro voor een mooie Activa V6.
  • De auto heeft de reputatie om veel banden te verslinden. Dat is belangrijk, want deze banden zijn zeldzaam en dus duur…
  • In het algemeen zit de Xantia opmerkelijk goed in elkaar.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Citroën ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Citroën zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km