Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Jet was een geducht strijdwagen op bochtige wegen. Helaas maakten de hitte van zijn Gordini-motor en slechts twee zitplaatsen hem weinig praktisch voor dagelijks gebruik. Hij werd in 1967 vervangen door de 530, dankzij zijn 2+2 zitplaatsen een veel gebruiksvriendelijker auto, maar met zijn tamme 75 pk Ford V4 ook veel minder snel. De legende wil dat de directie van Matra op het idee kwam van een 3-zits sportwagen nadat ze met 3 mensen naast elkaar in een overbeladen break had gereisd!
In 1973 bracht Matra een voor zijn tijd zeer moderne auto op de markt: een kunststof koetswerk gemonteerd op een stalen structuur, een zeer gestroomlijnde vormgeving met inklapbare koplampen, een grote achterruit die als kofferklep diende en een motor centraal achterin. Die laatste heeft echter moeite om de puristen warm te maken: geleend uit de Simca 1100 levert deze 1.3 liter viercilinder met een zeer aanwezig motorgeluid 84 paarden, helemaal boven in het toerentalbereik!
De dappere, maar niet erg sportieve Bagheera kende een eerbiedwaardige carrière, en werd tot 1980 verkocht! In de loop der jaren zou de auto een aantal evoluties ondergaan, zoals een in het wit getooide luxueuze Courrèges versie, een S variant met een 1.4 liter blok van 90 pk en, aan het eind van zijn carrière, een rijker uitgeruste X versie.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.