Renault
De vroeger erg populaire compacte gezinswagen van Renault ondergaat binnenkort een elektrische transformatie.
Tokyo is altijd een salon van concept-cars geweest. Dit jaar bleken ze talrijker dan ooit – mede door de paralelle mobiliteitsbeurs – en bij momenten zelfs ronduit bij de haren getrokken. Ziehier de vijf opvallendste hersenspinsels van de Japanse merken.
Zoals de meeste vingeroefeningen op de Tokyo Motor Show alludeert de e-4me
op een autonome toekomst. Het verschil zit hem in de configuratie van deze pod, die bewust maar voor één persoon
bedacht is. De filosofie daarachter is dat niet iedereen constant een auto willen
delen, maar soms ook eens alleen en met de nodige luxe onderweg wil zijn.
Binnenin heeft de e-4me dan ook veel weg van een eersteklassuite op een
intercontinentale vlucht.
Bij Suzuki geloven ze net zo hard in zelfrijdende auto’s, maar dan eerder
als een cottage op wielen. De Hanare wil immers vooral een extra leefruimte bieden
waarmee je uitstappen in groep kan ondernemen. Opvallend is dat deze kubus geen
uitgesproken voor- of achterkant heeft, laat staan een stuur of een dashboard.
Wat je wel krijgt, is een zijdelings openende klep die als afdak dubbelt en tal
van vrijetijdsbestedingen ontsluit.
Mitsubishi gooit het concept-gegeven over een andere boeg door zich op de
aandrijflijn te concentreren. Die bestaat op de Mi-Tech uit vier elektrische
in-wielmotoren die extreme 4x4-kunstjes mogelijk maken, terwijl de nodige elektriciteit
door een gasturbine gegenereerd wordt. Die laatste loopt op een drievoud aan
brandstoffen: benzine, methanol en alcohol. De buggyvorm sluit netjes aan bij
de nieuwe trends voor vrijetijdsauto’s.
Op het eerste gezicht is de Waku Spo – op zijn naam na tenminste – niet
eens zo vergezocht. De geslaagde retrostyling inspireert zich ongegeneerd op de
Suzuki Fronte en SC100 coupés uit de jaren 1970, met een kekke tweedeurs tot
gevolg. Betracht de achtersteven evenwel nader en je merkt dat er een opbouw uit
het achterdek opstijgt die aan een mini pick-up met cabine doet denken. Geen
idee wat daar de bedoeling van is, maar de rest is alvast erg mooi.
De gekste creatie van allemaal werd door Toyota-CEO Akio Toyoda persoonlijk voorgesteld in de vorm van de e-broom. Geen idee wie er (buiten de heksenfederatie) ooit naar gevraagd heeft, maar de topman vindt de tijd rijp voor een vliegende bezem. Hoe die precies gaat werken, heeft het machtige merk nog niet toegelicht. Maar de computerbeelden tonen wel degelijk een transportmiddel waarmee je letterlijk van de grond kan gaan.
De vroeger erg populaire compacte gezinswagen van Renault ondergaat binnenkort een elektrische transformatie.
In plaats van een ‘echte’ camper te moeten kopen, kan je ook tijdelijk de nodige accessoires in een op maat gemaakte module voor je auto aanschaffen. Zoals met de QUQUQ Busbox-4, speciaal gemaakt voor de meest lifestylegeoriënteerde EV van het moment: de VW ID. Buzz!
Deze Mitsubishi XRT Concept is de voorbode van de volgende L200. Hij komt op de markt in Thailand en vervolgens in de rest van Azië en Oceanië, maar zal hij tot Europa geraken?
Polestar brengt opnieuw een gelimiteerde BST Edition-sportversie uit van zijn elektrische berline Polestar 2, die onlangs een facelift kreeg.