Vijf crazy concepts van de Tokio Motor Show

‘Gek, gekker, gekst’ bleek wederom het leitmotiv in Japan.
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 28 oktober 2019
  • Straf
  • 731 weergaven

Tokyo is altijd een salon van concept-cars geweest. Dit jaar bleken ze talrijker dan ooit – mede door de paralelle mobiliteitsbeurs – en bij momenten zelfs ronduit bij de haren getrokken. Ziehier de vijf opvallendste hersenspinsels van de Japanse merken. 

1. Toyota e-4me

Vijf crazy concepts van de Tokio Motor Show

Zoals de meeste vingeroefeningen op de Tokyo Motor Show alludeert de e-4me op een autonome toekomst. Het verschil zit hem in de configuratie van deze pod, die bewust maar voor één persoon bedacht is. De filosofie daarachter is dat niet iedereen constant een auto willen delen, maar soms ook eens alleen en met de nodige luxe onderweg wil zijn. Binnenin heeft de e-4me dan ook veel weg van een eersteklassuite op een intercontinentale vlucht.

2. Suzuki Hanare

Vijf crazy concepts van de Tokio Motor Show

Bij Suzuki geloven ze net zo hard in zelfrijdende auto’s, maar dan eerder als een cottage op wielen. De Hanare wil immers vooral een extra leefruimte bieden waarmee je uitstappen in groep kan ondernemen. Opvallend is dat deze kubus geen uitgesproken voor- of achterkant heeft, laat staan een stuur of een dashboard. Wat je wel krijgt, is een zijdelings openende klep die als afdak dubbelt en tal van vrijetijdsbestedingen ontsluit. 

3. Mitsubishi Mi-Tech

Vijf crazy concepts van de Tokio Motor Show

Mitsubishi gooit het concept-gegeven over een andere boeg door zich op de aandrijflijn te concentreren. Die bestaat op de Mi-Tech uit vier elektrische in-wielmotoren die extreme 4x4-kunstjes mogelijk maken, terwijl de nodige elektriciteit door een gasturbine gegenereerd wordt. Die laatste loopt op een drievoud aan brandstoffen: benzine, methanol en alcohol. De buggyvorm sluit netjes aan bij de nieuwe trends voor vrijetijdsauto’s.

4. Suzuki Wako Spo

Vijf crazy concepts van de Tokio Motor Show

Op het eerste gezicht is de Waku Spo – op zijn naam na tenminste – niet eens zo vergezocht. De geslaagde retrostyling inspireert zich ongegeneerd op de Suzuki Fronte en SC100 coupés uit de jaren 1970, met een kekke tweedeurs tot gevolg. Betracht de achtersteven evenwel nader en je merkt dat er een opbouw uit het achterdek opstijgt die aan een mini pick-up met cabine doet denken. Geen idee wat daar de bedoeling van is, maar de rest is alvast erg mooi.

5. Toyota e-broom

Vijf crazy concepts van de Tokio Motor Show

De gekste creatie van allemaal werd door Toyota-CEO Akio Toyoda persoonlijk voorgesteld in de vorm van de e-broom. Geen idee wie er (buiten de heksenfederatie) ooit naar gevraagd heeft, maar de topman vindt de tijd rijp voor een vliegende bezem. Hoe die precies gaat werken, heeft het machtige merk nog niet toegelicht. Maar de computerbeelden tonen wel degelijk een transportmiddel waarmee je letterlijk van de grond kan gaan.

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

De VW Touareg viert zijn 20ste verjaardag! Daarom besliste VROOM.be om terug te blikken op de meest markante versies van dit model met heel wat records achter zijn naam.

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

De 20ste verjaardag van de Golf R32 verdient een beperkte reeks, niet?

Honda hint naar volgende CR-V

Honda hint naar volgende CR-V

En begint met een reeks afbeeldingen van de eerste plug-inhybride van het merk.

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Tot het begin van de jaren ‘70 bleef Enzo Ferrari halsstarrig weigeren om een auto met motor centraal achterin te verkopen onder zijn eigen naam. De auto die op dat vlak een revolutie aankondigde, was deze Dino 206 Berlinetta Speciale uit 1965!

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

3,8 /5 Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Na een eerste kennismaking in het Zuiden van Frankrijk zitten we opnieuw aan het stuur van de Peugeot 308. Dit keer gaat het om een break die voorzien is van een 130 pk sterke diesel. Zal de Française ook in deze configuratie indruk op ons kunnen maken?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Het is ondertussen twee maanden geleden dat Volkswagen het doek haalde van de elektrische reïncarnatie van zijn legendarische bus. En we kennen eindelijk de prijzen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Diesel, Manueel

€ 13.050
2016
113.244 km