Vlaanderen beslist: gedaan met verbrandingsmotoren in 2029

Het oorspronkelijke voorstel van minister van Mobiliteit Peeters (Open VLD) is licht aangepast: het einde van de fossiele auto is met twee jaar uitgesteld.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 07 november 2021
  • Divers

Heel recent nog stelde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) voor om de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in het Vlaamse Gewest te verbieden vanaf 2027. Drie jaar later, in 2030 zou tweedehandsauto’s hetzelfde lot te beurt vallen.

Ondertussen is het voorstel van Peeters door de Vlaamse regering aangenomen, maar wel met een paar aanpassingen. Het einde van de nieuwe auto’s met verbrandingsmotor is met twee jaar opgeschoven naar 2029 en van een verbod op tweedehandswagens op fossiele brandstoffen (inclusief hybrides) is voorlopig geen sprake meer. Bovendien houdt de Vlaamse regering nog een slag om de arm: als de catalogusprijs van nieuwe elektrische auto’s tegen dan nog niet voldoende gedaald is, dan kan het geplande einde worden uitgesteld.

Febiac heeft al bezorgd gereageerd en vraagt zich luidop af of Vlaanderen tegen dan wel voldoende laadpunten zal hebben voor al die wagens, en of ons stroomnet die grote vraag aan zal kunnen. Netbeheerder Fluvius neemt die laatste bezorgdheid weg: “wij zijn klaar voor 1 miljoen elektrische auto’s”. Maar volgens berekeningen moeten er tegen 2029 nog 150.000 laadpunten bijkomen om al die stekkerwagens te kunnen opladen. Als je weet dat Brussel trots is omdat het in 2022 ‘liefst’ 250 nieuwe laadpalen wil plaatsen, dan is het duidelijk dat er nog werk aan de winkel is…


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km