BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Het oorspronkelijke voorstel van minister van Mobiliteit Peeters (Open VLD) is licht aangepast: het einde van de fossiele auto is met twee jaar uitgesteld.
Heel recent nog stelde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) voor om de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in het Vlaamse Gewest te verbieden vanaf 2027. Drie jaar later, in 2030 zou tweedehandsauto’s hetzelfde lot te beurt vallen.
Ondertussen is het voorstel van Peeters door de Vlaamse regering aangenomen, maar wel met een paar aanpassingen. Het einde van de nieuwe auto’s met verbrandingsmotor is met twee jaar opgeschoven naar 2029 en van een verbod op tweedehandswagens op fossiele brandstoffen (inclusief hybrides) is voorlopig geen sprake meer. Bovendien houdt de Vlaamse regering nog een slag om de arm: als de catalogusprijs van nieuwe elektrische auto’s tegen dan nog niet voldoende gedaald is, dan kan het geplande einde worden uitgesteld.
Febiac heeft al bezorgd gereageerd en vraagt zich luidop af of Vlaanderen tegen dan wel voldoende laadpunten zal hebben voor al die wagens, en of ons stroomnet die grote vraag aan zal kunnen. Netbeheerder Fluvius neemt die laatste bezorgdheid weg: “wij zijn klaar voor 1 miljoen elektrische auto’s”. Maar volgens berekeningen moeten er tegen 2029 nog 150.000 laadpunten bijkomen om al die stekkerwagens te kunnen opladen. Als je weet dat Brussel trots is omdat het in 2022 ‘liefst’ 250 nieuwe laadpalen wil plaatsen, dan is het duidelijk dat er nog werk aan de winkel is…
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.