Volkswagen gelooft niet meer in waterstof

VW-baas Diess stuurde een duidelijke boodschap naar de kandidaten voor het Duitse bondskanselierschap.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 21 mei 2021
  • Sector

Volkswagen gelooft niet meer in waterstof

Herbert Diess, de CEO van de VW-groep, heeft via zijn Twitteraccount een niet mis te verstane boodschap gericht aan de kandidaat-opvolgers van Duits bondskanselier Angela Merkel. Aangezien mevrouw Merkel heeft laten verstaan zich niet kandidaat te willen stellen om zichzelf op te volgen, is een hevige strijd losgebarsten tussen de kopstukken van de verschillende politieke partijen van Duitsland. In debatten hebben de kandidaten al met waterstof uitgepakt als alternatieve brandstof van de toekomst. Diess haalt daar ongemeen hard naar uit via Twitter: “Het is bewezen dat de waterstofauto NIET de oplossing is voor het klimaat. In het verkeer neemt elektrificatie het voortouw. Deze schijndebatten zijn pure tijdverspilling. Luister alsjeblieft naar de wetenschap!”.

Handelsblatt

Met die laatste zin verwijst Diess naar een artikel in de Duitse economische krant Handelsblatt. Dat bericht over een uitgebreide wetenschappelijke studie door het Potsdam Instituut voor Klimaatimpactonderzoek, die aantoont dat waterstof de verkeerde weg is om klimaatneutraliteit te bereiken. De studie becijfert dat batterij-elektrische auto’s vijf keer efficiënter zijn dan waterstofauto’s.

Volkswagen gelooft niet meer in waterstof

Slechter dan fossiele brandstoffen

Sterker nog: omdat de processen die gepaard gaan met de productie van waterstof zo energieverslindend zijn, is de klimaatimpact van rijden op waterstof groter dan die van rijden op fossiele brandstoffen. In de studie worden investeringen in waterstof als brandstof voor personenwagens dan ook onomwonden “weggegooid geld” genoemd. Het zou nog minstens tot 2040 duren voor waterstof concurrentieel zou kunnen worden, maar tegen dan is het te laat om het klimaat nog te redden, zo benadrukt de studie. “Enkel rechtstreekse elektrificatie is de oplossing”, zo luidt de conclusie…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km