Volkswagen Golf GTI First Decade: hybride en achterwielaandrijving!

Volkswagen pakt uit met een conceptcar voor de Golf GTI van de toekomst: een hybride aandrijflijn, die desgewenst alleen de achterwielen kan aandrijven.
  • Bervoets Wim
  • 24 mei 2017

De Golf GTI First Decade, is de naam van de nieuwe conceptcar. Hij werd ontworpen door een team van dertien Volkswagen-stagiairs voor het grote VW-treffen in het Oostenrijkse Wörthersee. Dat evenement begon als een informele bijeenkomst van Volkswagen-fans, maar is uitgegroeid tot een festival waar Volkswagen zelf steeds indrukwekkende conceptcars voor ontwikkelt.

Hybride

De Golf GTI First Decade combineert een klassieke benzinemotor van 410 pk, die de voorwielen aandrijft, met een 16 pk sterke elektromotor op de achterwielen. Beide motoren kunnen onafhankelijk van elkaar worden gebruikt. Daardoor heb je dus een voorwielaandrijver, een achterwielaandrijver – weliswaar met een schamele 16 pk – en een vierwielaandrijver in één. De remenergie wordt gerecupereerd om de batterij op te laden.

First Decade

De Golf GTI First Decade krijgt een tweekleurige koetswerkkleur bestaande uit licht- en donkerblauw, een zwart radiatorrooster, de achterspoiler van de Clubsport en 20-duimsvelgen. Binnenin krijgt de tweezitter handgemaakte sportzetels en een gigantische audio-installatie. First Decade-logo’s moeten erop wijzen dat dit het tiende jaar is dat stagiairs bij Volkswagen een GTI maken voor Wörthersee.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km