De eerste helft van 2018 was voor Volkswagen de meest succesvolle ooit. Het dieselgate-effect is misschien uitgewerkt, maar er komen wellicht nieuwe moeilijkheden aan voor de Duitsers.

Jean-François Christiaens
20/07/2018

In de eerste helft van dit jaar verkochten de merken van de Duitse Volkswagen-groep meer dan 5,5 miljoen auto’s wereldwijd. Het historische record doet vermoeden dat de klanten dieselgate zijn vergeten.

Wereldwijde groei

Sinds begin dit jaar nam de verkoop van de Volkswagen-groep met 7,7 procent toe vergeleken met vorig jaar. Dat resultaat is wereldwijd merkbaar, alleen in de Verenigde Staten gaat de verkoop met 0,8 procent maar licht vooruit. Verder noteert VW een groei van 6,5 procent in Europa, 8,9 procent in de regio Asia-Pacific en 13,1 procent in Zuid-Amerika.

Alle merken

Seat is met 17,6 procent de sterkste stijger, gevolgd door Volkswagen (6,5 procent), Audi (4,5 procent) en Porsche (3,2 procent). Ook bij de bedrijfsvoertuigen is er goed nieuws, zowel bij Volkswagen Commercial (3,5 procent) als Scania (7,3 procent) en MAN (24 procent).

WLTP

De tweede helft van 2018 wordt volgens Volkswagen wellicht moeilijker: de nieuwe WLTP-testcyclus kan de leveringen in de tweede helft van dit jaar beïnvloeden. Sommige auto’s zullen hun auto later geleverd zien dan gepland, aldus VW.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.