Volkswagens elektrische minibus
I.D. Buzz gaat vanaf 2022 in productie. In 2017 werd hij in Detroit
voorgesteld, en daar werd hij positief ontvangen. Het is dus geen verrassing
dat VW ook een bestelversie plant, de I.D. Buzz Cargo. Die zou vanaf 2021 in
productie gaan, net voor de passagiersversie.
800 kilogram
De bestelversie is 10,6
centimeter langer dan de I.D. Buzz, en dat komt vooral de laadruimte ten goede.
De 5,05 meter lange elektrische auto zou net onder de elektrische Crafter
komen. De maximale lading van dit conceptmodel is 800 kilogram, tegenover 1,75
ton voor de e-Crafter.
Zonnedak
Aan de buitenkant krijgt deze I.D.
Buzz Cargo een fotovoltaïsch zonnedak. Dat moet voldoende energie opwekken om
het rijbereik van deze VW met 15 kilometer te verlengen. 230 volt-stopcontacten
(16A) halen hun voeding rechtstreeks van de batterij, waardoor deze bestelwagen
een mobiel atelier wordt.
111 kWh
Net als alle I.D.-modellen is
deze Buzz Cargo uitgewerkt op basis van Volkswagens modulaire elektrische
MEB-platform. Volkswagen koos voor de I.D. Buzz Cargo een 150 kW (204 pk)
sterke elektromotor en een 48 kWh sterke batterij. Voor normaal gebruik moet
dat volstaan, maar voor intensief gebruik is er ook een batterij van 111 kWh
mogelijk.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?