Volkswagen I.D. R Pikes Peak: geschift elektrisch

Dit is het laatste lid van Volkswagens elektrische I.D.-familie: de I.D. R Pikes Peak. Het doel? Het record breken in de elektrische categorie van de beroemde Amerikaanse hill climb Pikes Peak.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 maart 2018
  • Straf

Als Volkswagen een uitdaging aangaat, komt daar heel wat bij kijken. De Duitsers willen tegen 2025 leider zijn in elektrische aandrijvingen, en zet dus in op de technische kant om dat doel te bereiken. Daar komt uiteraard ook de nodige promotie bij kijken. Om het imago van zijn toekomstige I.D.-modellen te versterken, wil Volkswagen het record breken in de beruchte Amerikaanse Pikes Peak.

XXL-vleugel

Het nieuwe beest zal op 24 juni in Colorado worden losgelaten, maar we krijgen alvast de eerste beelden te zien. Die tonen visuele details van de andere I.D.-conceptcars, zoals het verlichte radiatorrooster. Dit racemodel onderscheidt zich natuurlijk vooral door zijn gigantische XXL-vleugel en zijn splitter onder de voorbumper.

Vierwielaandrijving

Om de top van de berg te bereiken, krijgt dit model vierwielaandrijving en wellicht ook een kolossaal vermogen. Over dat laatste wil Volkswagen nog niets kwijt. Onze landgenoot Sven Smeets, directeur bij de afdeling Motorsport bij VW, geeft mee dat de I.D. R Pikes Peak “de efficiëntie van elektrische aandrijving in een competitieve omgeving” moet aantonen.

31 jaar later

Met de I.D. R Pikes Peak keert Volkswagen na meer dan 30 jaar terug naar de beroemde Amerikaanse heuvelklim. Laat ons hopen dat de elektrische racer de 19,99 kilometer volledig kan afleggen. De Golf uit 1987, die twee motoren en 652 pk kreeg, moest destijds opgeven.

8 minuten 57 seconden

Volkswagen mikt op het elektrische record dat de Nieuw-Zeelander Rhys Millen vestigde in 2016. Aan het stuur van een e0 PP100 deed hij er 8 minuten en 57,118 seconden over. De Fransman Romain Dumas gaat voor VW de uitdaging aan. Afspraak eind juni.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km