Als Volkswagen een uitdaging aangaat, komt daar heel wat bij kijken. De
Duitsers willen tegen 2025 leider zijn in elektrische aandrijvingen, en zet dus
in op de technische kant om dat doel te bereiken. Daar komt uiteraard ook de
nodige promotie bij kijken. Om het imago van zijn toekomstige I.D.-modellen te
versterken, wil Volkswagen het record breken in de beruchte Amerikaanse Pikes
Peak.
XXL-vleugel
Het nieuwe beest zal op 24 juni in Colorado worden losgelaten, maar we
krijgen alvast de eerste beelden te zien. Die tonen visuele details van de
andere I.D.-conceptcars, zoals het verlichte radiatorrooster. Dit racemodel
onderscheidt zich natuurlijk vooral door zijn gigantische XXL-vleugel en zijn
splitter onder de voorbumper.
Vierwielaandrijving
Om de top van de berg te bereiken, krijgt dit model vierwielaandrijving
en wellicht ook een kolossaal vermogen. Over dat laatste wil Volkswagen nog
niets kwijt. Onze landgenoot Sven Smeets, directeur bij de afdeling Motorsport
bij VW, geeft mee dat de I.D. R Pikes Peak “de efficiëntie van elektrische
aandrijving in een competitieve omgeving” moet aantonen.
31 jaar later
Met de I.D. R Pikes Peak keert Volkswagen na meer dan 30 jaar terug naar
de beroemde Amerikaanse heuvelklim. Laat ons hopen dat de elektrische racer de
19,99 kilometer volledig kan afleggen. De Golf uit 1987, die twee motoren en
652 pk kreeg, moest destijds opgeven.
8 minuten 57 seconden
Volkswagen mikt op het elektrische record dat de Nieuw-Zeelander Rhys
Millen vestigde in 2016. Aan het stuur van een e0 PP100 deed hij er 8 minuten
en 57,118 seconden over. De Fransman Romain Dumas gaat voor VW de uitdaging
aan. Afspraak eind juni.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?