Volkswagen ID. Buzz: eindelijk!

Eindelijk is hij er, de Volkswagen ID. Buzz: retro-modern, hip en elektrisch. Zowel als personen- als bestelwagen.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 10 maart 2022
  • Lancering

Volkswagen toonde de eerste conceptversie van de ID. Buzz en de daarvan afgeleide ID. Buzz Cargo al in 2017 (met een eerste ‘Bulli’ concept zelfs al in 2001!), maar nu is hij er eindelijk: de moderne reïncarnatie van de legendarische Volkswagen T1. Op designvlak is de autobouwer uit Wolfsburg de afgelopen 5 jaar in elk geval niet erg actief geweest, want de productieversie van de ID. Buzz lijkt als twee druppels water op het in Detroit voorgestelde concept, op de lichtblokken voor- en achteraan en wat details na. Opvallen zal hij sowieso doen in het straatbeeld!


Binnenin oogt de ID. Buzz wat minder excentriek. Het dashboard deelt heel wat elementen met de andere elektrische VW-modellen, zoals de ID.3, ID.4 en ID.5. Denk het tweekleurige interieur weg (zoals in de ID. Buzz Cargo het geval is) en je zou kunnen denken dat je met een andere VW onderweg bent. Ruim is hij wel, deze elektrische tegenhanger van de VW Multivan, of was het nu de vervanger van de Touran. Bij de lancering is de ID. Buzz er als vijfzitter met een ruime koffer (1.121 liter of 2.205 liter met de tweede zetelrij neergeklapt), later volgen ook nog een zes- en zevenzitter met een verlengde wielbasis. Heel wat van de materialen in het interieur zijn gerecycleerd, in lijn met de ‘duurzame’ missie van de elektrische ID. Buzz. Volkswagen maakt komaf met leer om gebruik te maken van niet-dierlijk alternatief. Hipster of hippie?


Elektrisch en bidirectioneel

In tegenstelling tot de originele Volkswagen T1, die de luchtgekoelde viercilinder boxer van de Kever achterin had zitten, stoot deze ID. Buzz niets uit tijdens het rijden. Hij maakt gebruik van VW’s MEB-platform, waarop alle elektrische modellen gebouwd worden. De specificaties zullen dan ook bekend in de oren klinken: zijn 150 kW (204 pk) en 310 Nm sterke elektromotor, die geïntegreerd is in de achteras, wordt gevoed door een batterijpakket met een bruikbaar vermogen van 77 kWh. Hoe ver de ID. Buzz daarmee geraakt, moet VW nog bevestigen, maar dankzij een laadvermogen tot 170 kW DC kan je hem van 5 tot 80% opladen in een half uur. AC laden gaat aan een snelheid van 11 kW.

De ID. Buzz wordt bij zijn lancering de eerste elektrische VW met bidirectioneel laden. Dat wil zeggen dat hij niet alleen geladen kan worden via het net, maar via een ook elektriciteit uit zijn batterij terug kan afgeven. Daardoor kan hij ingeschakeld worden om pieken in het elektriciteitsnet te vermijden (vehicle-to-grid), of bijvoorbeeld te dienen als mobiele thuisbatterij (vehicle-to-home), waarmee je hem overdag kan opladen via je zonnepanelen, en die stroom kan gebruiken wanneer er geen zon is. Toch een hippie? Dat bidirectioneel laden komt via over-the-air updates updates trouwens ook naar de andere ID.-modellen van VW.

Je kan de ID. Buzz vanaf mei bestellen. VW start nog voor de zomer met de bouw van het model, maar op de eerste leveringen is het bij ons wachten tot in de herfst van dit jaar.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische Volkswagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Elektrische Volkswagen-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Volkswagen.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km