Volkswagen ID4. GTX: koolstofvrije sportiviteit

Na de logo’s GTI, GTD en GTE stelt Volkswagen nu officieel GTX voor. Dat wordt op elektrische modellen gekleefd die bijdragen aan een “duurzame” vorm van sportiviteit.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 april 2021
  • Elektrisch

Volkswagen ID4. GTX: koolstofvrije sportiviteit

De etiketten GTI, GTD en GTE van Volkswagen behoeven geen introductie meer. Het trio wordt bijvoorbeeld op de jongste generatie van de Golf toegepast om allerlei soorten gehaaste bestuurders te verleiden. Vandaag maken we kennis met het logo GTX op de ID.4. Die gebruikt geen benzine- of dieselmotor noch een plug-inhybride aandrijflijn. Deze keer gaat het om “duurzame” puur elektrische sportiviteit.

Volkswagen ID4. GTX: koolstofvrije sportiviteit

Twee motoren

Volkswagen heeft voor de ID.4 gekozen (die nog maar pas tot Auto van het Jaar 2021 is verkozen) en niet voor de ID.3 als eerste elektrische sportieveling. Die keuze is ingegeven door zijn bredere wereldwijde beschikbaarheid. En ook omdat deze GTX de eerste elektrische vierwielaandrijver van Volkswagen wordt op zijn MEB-platform. De ID.4 GTX onderscheidt zich namelijk in de eerste plaats door een tweede motor die de voorwielen aandrijft.

Volkswagen ID4. GTX: koolstofvrije sportiviteit

299 pk

Samen ontwikkelen de twee motoren van deze ID.4 GTX 220 kW (299 pk). Daarmee sprint de SUV van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden (en in 3,2 seconden naar 60 km/u). Ter vergelijking: de ‘normale’ ID.4 (achterwielaandrijving en 204 pk) heeft voor de spurt naar 100 km/u 8,2 seconden nodig. Praktisch is ook dat de GTX tot 1.200 kilo mag slepen, in plaats van 1.000 kilo voor zijn broer met twee aangedreven wielen.

Volkswagen ID4. GTX: koolstofvrije sportiviteit

De batterij van 77 kWh geeft hem een WLTP-rijbereik van 480 kilometer (tegenover 520 kilometer voor de achterwielaangedreven ID.4 met vergelijkbare batterij).

“Een beetje” specifiek look

Net zoals de GTI/GTD/GTE krijgt de GTX een reeks specifieke details om zijn look en interieur te verzorgen. Het geheel blijft nochtans wel behoorlijk discreet. Volkswagen helpt ons bij het spel “zoek de zeven verschillen” door te wijzen op de hertekende achterbumper, het zwarte dak en dakspoiler en de GTX-logo’s.

Volkswagen ID4. GTX: koolstofvrije sportiviteit

Sportief?

Nu is het nog afwachten of de ophanging van deze ID.4 GTX zal volstaan om hem aanspraak te laten maken op het adjectief “sportief”. We houden het in de gaten, maar Volkswagen maakt aan het onderwerp in elk geval niet veel woorden vuil in zijn persdossier.

Volkswagen ID4. GTX: koolstofvrije sportiviteit

In afwachting van het moment dat hij op onze wegen verschijnt kunnen we meegeven dat de ID.4 GTX deze zomer op de Europese markt wordt geïntroduceerd. De referentieprijs voor de Duitse markt ligt op 50.415 euro.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volkswagen ID.4 ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volkswagen ID.4 zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km