Aston Martin
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
De etiketten GTI, GTD en GTE van Volkswagen behoeven geen introductie meer. Het trio wordt bijvoorbeeld op de jongste generatie van de Golf toegepast om allerlei soorten gehaaste bestuurders te verleiden. Vandaag maken we kennis met het logo GTX op de ID.4. Die gebruikt geen benzine- of dieselmotor noch een plug-inhybride aandrijflijn. Deze keer gaat het om “duurzame” puur elektrische sportiviteit.
Volkswagen heeft voor de ID.4 gekozen (die nog maar pas tot Auto van het Jaar 2021 is verkozen) en niet voor de ID.3 als eerste elektrische sportieveling. Die keuze is ingegeven door zijn bredere wereldwijde beschikbaarheid. En ook omdat deze GTX de eerste elektrische vierwielaandrijver van Volkswagen wordt op zijn MEB-platform. De ID.4 GTX onderscheidt zich namelijk in de eerste plaats door een tweede motor die de voorwielen aandrijft.
Samen ontwikkelen de twee motoren van deze ID.4 GTX 220 kW (299 pk). Daarmee sprint de SUV van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden (en in 3,2 seconden naar 60 km/u). Ter vergelijking: de ‘normale’ ID.4 (achterwielaandrijving en 204 pk) heeft voor de spurt naar 100 km/u 8,2 seconden nodig. Praktisch is ook dat de GTX tot 1.200 kilo mag slepen, in plaats van 1.000 kilo voor zijn broer met twee aangedreven wielen.
De batterij van 77 kWh geeft hem een WLTP-rijbereik van 480 kilometer (tegenover 520 kilometer voor de achterwielaangedreven ID.4 met vergelijkbare batterij).
Net zoals de GTI/GTD/GTE krijgt de GTX een reeks specifieke details om zijn look en interieur te verzorgen. Het geheel blijft nochtans wel behoorlijk discreet. Volkswagen helpt ons bij het spel “zoek de zeven verschillen” door te wijzen op de hertekende achterbumper, het zwarte dak en dakspoiler en de GTX-logo’s.
Nu is het nog afwachten of de ophanging van deze ID.4 GTX zal volstaan om hem aanspraak te laten maken op het adjectief “sportief”. We houden het in de gaten, maar Volkswagen maakt aan het onderwerp in elk geval niet veel woorden vuil in zijn persdossier.
In afwachting van het moment dat hij op onze wegen verschijnt kunnen we meegeven dat de ID.4 GTX deze zomer op de Europese markt wordt geïntroduceerd. De referentieprijs voor de Duitse markt ligt op 50.415 euro.Ben jij op zoek naar een Volkswagen ID.4 ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volkswagen ID.4 zoekertjes nu hier:
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.