Volkswagen koopt Belgische batterij-onderdelen voor EV’s

Vanaf 2025 mag het Belgische Umicore kathodes voor de batterijen van de VW-groep gaan leveren.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 09 december 2021
  • Elektrisch

De Volkswagengroep heeft zopas drie strategische samenwerkingen voor zijn elektrische toekomstplannen aangekondigd, waarvan één met een Belgische kant: Umicore, een specialist in de productie van kathodes voor lithiumbatterijen en in de recyclage van dit soort accu’s.

160 GWh

Vanaf 2025 mag Umicore kathodes gaan leveren voor de productie van lithium-ionbatterijen in de toekomstige VW-fabriek van Salzgitter (Duitsland). VW wil in die nieuwe site aanvankelijk accu’s gaan bouwen met een totale opslagcapaciteit van 20 GWh. Tegen 2030 moet de productie acht keer zo hoog liggen (160 kWh). Dat lijkt goed nieuws voor Umicore, maar toch kreeg het aandeel van het bedrijf na de aankondiging een tik op de beurs.

Te laat?

Dat komt omdat Umicore vandaag vooral kathodes bouwt met een hoog kobaltgehalte en weinig nikkel. De EV-markt vraagt echter net het omgekeerde: zo weinig mogelijk kobalt en veel meer nikkel. Umicore heeft een strategische inschattingsfout gemaakt en het zal nog tot 2025 duren voor het de door VW (en de rest van de markt) gevraagde omschakeling heeft gemaakt, zo bericht de krant De Standaard. Dat heeft Umicore gisteren deemoedig moeten toegeven, wat meteen de val in de aandelenkoers verklaart.

24M en Vulcan

Daarnaast bundelt VW nog de krachten met 24M en Vulcan Energy Resources. 24M is een spin-off van het MIT (een Amerikaanse technologische universiteit) en heeft een nieuw soort batterijcel ontwikkeld die minder energie en ruimte vergt tijdens de productie en ook eenvoudiger te recycleren is. Vulcan Energy Resources is dan weer een Europese lithiumproducent die VW vanaf 2026 lithiumhydroxide zal leveren dat op een koolstofneutrale manier is gewonnen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Volkswagen AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km