Smart
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
Volkswagen gaat voor het eerst elektrische wagens bouwen in grote aantallen. Op het salon van Frankfurt beleven de e-Golf en e-up! hun debuut.
Europa’s grootste autobouwer waagt zich op de markt van de elektrische wagens. De doelgroep voor elektrische wagens groeit en de mentaliteit is aan het veranderen, meent Volkswagen. De constructeur uit Wolfsburg plant meteen twee modellen. De e-up! bijt de spits af (wellicht nog dit jaar) en wordt in 2014 gevolgd door de e-Golf. Tussendoor lanceert Volkswagen de originele plug-inhybride XL1, beter bekend als de eenliterauto.
In tegenstelling tot heel wat concurrenten die hun technologie inkopen bij toeleveranciers, heeft Volkswagen zoveel mogelijk in eigen huis ontwikkeld. De elektromotoren, transmissie en lithium-ionbatterijen zijn van eigen makelij en worden intern geproduceerd in Duitsland.
In de e-up! levert de elektromotor 82 pk en een koppel van 210 Nm dat direct beschikbaar is. De kleine stadsmus haalt 130 km/u (begrensd) en spurt naar 100 km/u in 12,4 seconden. Na maximaal 160 km moet de e-up! aan de stekker.
Door zijn grotere batterij haalt de e-Golf een langere actieradius van 190 km. De elektromotor van de e-Golf is 115 pk en 270 Nm sterk, goed voor 0 tot 100 km/u in 10,4 seconden en een gelimiteerde topsnelheid van 140 km/u.
Met een snellader bereiken de batterijen al na een halfuur 80 procent van hun capaciteit. “Zo’n snellader is uiteraard niet ideaal omdat die de levensduur van de batterij inkort”, zegt woordvoerder Jean-Marc Ponteville. “Dat is zo bij alle batterijen, denk maar aan jouw telefoon. Met een normaal laadsysteem zal het opladen ongeveer zes uren in beslag nemen.”
Volkswagen wil de e-up! en e-Golf in de markt zetten als “volwaardige en complete auto’s”. Daarom wordt de batterij niet verhuurd (zoals bij Renault) maar samen met de auto verkocht, een politiek die ook de Belgische importeur volgt. Die heeft de prijzen en de uitrusting van de twee elektrische Volkswagens nog niet vastgelegd. In Duitsland, waar de uitrusting erg volledig is met onder meer volledige led-koplampen voor de e-Golf, is sprake van 26.900 euro voor de e-up! en circa 35.000 euro voor de e-Golf. Niet goedkoop, maar de verbruikskosten per 100 km liggen rond de 3 euro.
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.