Volkswagen lijft Europcar

Kost van de operatie: 2,9 miljard euro.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 30 juli 2021
  • Sector

In april 2020 schreven we dat de Franse groep Europcar Mobility Group aan de rand van de afgrond stond. De verhuurder zat al in heel slechte papieren voor de gezondheidscrisis en heeft sterk geleden onder de opeenvolgende lockdowns en verplaatsingsbeperkingen die elkaar vorig jaar en begin 2021 hebben opgevolgd.

De Duitse groep Volkswagen heeft beslist om Europcar te hulp te schieten door eind juni een bod uit te brengen, dat echter te laag werd geacht. Een tweede poging heeft meer succes gekend want de raad van bestuur van de Franse groep heeft afgelopen woensdag meegedeeld dat de overname door de Duitse reus en zijn partners is goedgekeurd, voor een bedrag van 2,9 miljard euro (schulden van Europcar inbegrepen).

Voor Volkswagen betekent dit een terugkeer naar zijn wortels, want de groep verkocht Europcar in 2006 voor iets meer dan 1,2 miljard euro. Vandaag legt VW weer de hand op de verhuurder omdat de autosector sindsdien ingrijpend is veranderd. Constructeurs beseffen dat klanten een auto vandaag niet meer willen bezitten maar gebruiken. Concreet zijn steeds meer rijbewijshouders bereid om te betalen om een auto af en toe te gebruiken – voor boodschappen of tijdens het weekend – dan om er eigenaar van te zijn.

Europcar, dat zijn autodeelaanbod heeft ontwikkeld met Ubeeqo, kan zijn kennis op dit domein aanbrengen bij VW. Herbert Diess, de CEO van Volkswagen, heeft trouwens bevestigd dat “een leidend mobiliteitsplatform bouwen een belangrijke pijler is” van de huidige strategie van VW. “Europcar helpt Volkswagen met zijn fleetmanagement en zijn enorme netwerk van stations om zo snel mogelijk zijn doelen te bereiken op het domein van mobiliteitsdiensten”.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Europcar.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km