Volkswagen lijft Europcar

Kost van de operatie: 2,9 miljard euro.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 30 juli 2021
  • Sector
  • 1.589 weergaven

In april 2020 schreven we dat de Franse groep Europcar Mobility Group aan de rand van de afgrond stond. De verhuurder zat al in heel slechte papieren voor de gezondheidscrisis en heeft sterk geleden onder de opeenvolgende lockdowns en verplaatsingsbeperkingen die elkaar vorig jaar en begin 2021 hebben opgevolgd.

De Duitse groep Volkswagen heeft beslist om Europcar te hulp te schieten door eind juni een bod uit te brengen, dat echter te laag werd geacht. Een tweede poging heeft meer succes gekend want de raad van bestuur van de Franse groep heeft afgelopen woensdag meegedeeld dat de overname door de Duitse reus en zijn partners is goedgekeurd, voor een bedrag van 2,9 miljard euro (schulden van Europcar inbegrepen).

Voor Volkswagen betekent dit een terugkeer naar zijn wortels, want de groep verkocht Europcar in 2006 voor iets meer dan 1,2 miljard euro. Vandaag legt VW weer de hand op de verhuurder omdat de autosector sindsdien ingrijpend is veranderd. Constructeurs beseffen dat klanten een auto vandaag niet meer willen bezitten maar gebruiken. Concreet zijn steeds meer rijbewijshouders bereid om te betalen om een auto af en toe te gebruiken – voor boodschappen of tijdens het weekend – dan om er eigenaar van te zijn.

Europcar, dat zijn autodeelaanbod heeft ontwikkeld met Ubeeqo, kan zijn kennis op dit domein aanbrengen bij VW. Herbert Diess, de CEO van Volkswagen, heeft trouwens bevestigd dat “een leidend mobiliteitsplatform bouwen een belangrijke pijler is” van de huidige strategie van VW. “Europcar helpt Volkswagen met zijn fleetmanagement en zijn enorme netwerk van stations om zo snel mogelijk zijn doelen te bereiken op het domein van mobiliteitsdiensten”.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ford verbiedt doorverkoop F-150 Lightning

Ford verbiedt doorverkoop F-150 Lightning

Kopers van de enkel in Noord-Amerika aangeboden Ford F-150 Lightning moeten een contract ondertekenen dat ze hun elektrische pick-up niet binnen het jaar doorverkopen. Ford wil op die manier speculatie en absurd hoge tweedehandsprijzen vermijden.

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

Deze nobele aandrijving wordt voor de allerlaatste keer gebruikt door BMW in een gelimiteerde editie van de 7 Reeks. Daarna is het over en uit voor de V12 in de auto’s van de Beierse autobouwer.

Volkswagen Lamando, mini Arteon

Volkswagen Lamando, mini Arteon

De Golf krijgt een grote vierdeurs coupéversie, à la Arteon. Jammer genoeg is dit model enkel bestemd voor de Chinese markt.

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Een verjaardag die gevierd wordt met een exclusieve 911!

Aanbevolen tests voor jou

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Andere

€ 21.998
2022

Diesel, Automaat

€ 31.500
2021
20 km
€ 39.950
3 km

Benzine, Manueel

€ 19.900
2020
24 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 25.900
2019
14.000 km

Benzine, Manueel

€ 187.750
2018
11.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.490
2015
74.500 km

Diesel, Manueel

€ 10.998
2017
84.871 km