Volkswagen maakt de 1.5 TSI future-proof

De ‘Evo2’-versie van het blok verbruikt minder, maar is ook klaar voor hernieuwbare brandstoffen en plug-in hybride toepassingen.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 18 juli 2022
  • Lancering

Het is niet omdat er massaal ingezet wordt op elektrificatie dat de investeringen in verbrandingsmotoren stoppen. Kijk maar naar Mazda, dat een splinternieuwe zes-in-lijn diesel ontwikkelde. Zo ver gaat Volkswagen niet, maar het geeft zijn 1.5 TSI wel een stevige update.

In 1 op de 2 modellen van de VW-groep

De 1.5 TSI is een belangrijk blok bij Volkswagen. Jaarlijks worden er zo’n 4 miljoen van gemaakt, waarmee ze in bijna de helft van alle nieuwe auto’s van de groep terechtkomen (8,8 miljoen auto’s in 2021). In de nieuwe Evo2-versie van de 1.5 TSI worden de katalysator en de partikelfilter gecombineerd in één geheel dichtbij het motorblok, waardoor de efficiëntie verhoogt en hij klaargemaakt wordt voor de toekomstige Euro 7 uitlaatgasnorm. Er zijn ook minder edele metalen voor nodig.

De 1.5 TSI beschikte al over cilinderuitschakeling, waarbij twee van de 4 cilinders geen benzine verbruiken wanneer er weinig vermogen nodig is. Volkswagen zorgt nu voor een betere activering en deactivering van die cilinders voor een soepelere motorloop. IN tweecilindermodus wordt de verbranding geoptimaliseerd. Plasmagecoate cilinderwanden verminderen de wrijving en zuigers met ingegoten koelkanalen verhogende efficiëntie.

Eerst in de T-Roc


De Evo2-uitvoering van de 1.5 TSI is ook klaar voor brandstoffen die gemaakt worden van hernieuwbare energiebronnen en verschillende niveaus van hybridisatie, waaronder plug-in toepassingen. De evolutie van het blok zal later dit jaar zijn debuut maken in de T-Roc, en daarna ook in andere voertuigen van de groep.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Volkswagen.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km