Volkswagen maakt de 1.5 TSI future-proof

De ‘Evo2’-versie van het blok verbruikt minder, maar is ook klaar voor hernieuwbare brandstoffen en plug-in hybride toepassingen.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 18 juli 2022
  • Lancering

Het is niet omdat er massaal ingezet wordt op elektrificatie dat de investeringen in verbrandingsmotoren stoppen. Kijk maar naar Mazda, dat een splinternieuwe zes-in-lijn diesel ontwikkelde. Zo ver gaat Volkswagen niet, maar het geeft zijn 1.5 TSI wel een stevige update.

In 1 op de 2 modellen van de VW-groep

De 1.5 TSI is een belangrijk blok bij Volkswagen. Jaarlijks worden er zo’n 4 miljoen van gemaakt, waarmee ze in bijna de helft van alle nieuwe auto’s van de groep terechtkomen (8,8 miljoen auto’s in 2021). In de nieuwe Evo2-versie van de 1.5 TSI worden de katalysator en de partikelfilter gecombineerd in één geheel dichtbij het motorblok, waardoor de efficiëntie verhoogt en hij klaargemaakt wordt voor de toekomstige Euro 7 uitlaatgasnorm. Er zijn ook minder edele metalen voor nodig.

De 1.5 TSI beschikte al over cilinderuitschakeling, waarbij twee van de 4 cilinders geen benzine verbruiken wanneer er weinig vermogen nodig is. Volkswagen zorgt nu voor een betere activering en deactivering van die cilinders voor een soepelere motorloop. IN tweecilindermodus wordt de verbranding geoptimaliseerd. Plasmagecoate cilinderwanden verminderen de wrijving en zuigers met ingegoten koelkanalen verhogende efficiëntie.

Eerst in de T-Roc


De Evo2-uitvoering van de 1.5 TSI is ook klaar voor brandstoffen die gemaakt worden van hernieuwbare energiebronnen en verschillende niveaus van hybridisatie, waaronder plug-in toepassingen. De evolutie van het blok zal later dit jaar zijn debuut maken in de T-Roc, en daarna ook in andere voertuigen van de groep.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Volkswagen.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Unieke Saab 900 Turbo in voorbereiding

Unieke Saab 900 Turbo in voorbereiding

Deze creatie haalt zijn inspiratie bij de DTM-bolides van de jaren 1980.

Mazda 2 Hybrid: iets minder Toyota

Mazda 2 Hybrid: iets minder Toyota

De Japanse stadswagen krijgt een facelift om zich meer te onderscheiden van zijn tweeling van Toyota, maar ook om zijn technologie te vernieuwen.

Porsche 911 GT3 R Rennsport kost bijna een miljoen euro!

Porsche 911 GT3 R Rennsport kost bijna een miljoen euro!

Het is een zeer speciale reeks van de 911, waarvan er slechts 77 exemplaren worden gebouwd.

Onze 5 favoriete details van de Lexus RZ 450e

Onze 5 favoriete details van de Lexus RZ 450e

Lexus, de onbetwiste referentie op het gebied van hybride technologie, zet zijn stekkeroffensief voort met een eerste exclusief elektrische SUV: de RZ 450e. Hier zijn de 5 dingen die we het leukst vonden tijdens onze uitgebreide test.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km
€ 56.000
2021
1.500 km