Volkswagen moet minder volks worden

Tegen het einde van dit decennium wil de groep een gamma met minder kleine en meer winstgevende auto’s.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 08 april 2022
  • Sector

Het was Volkswagen Group Chief Financial Officer Arno Antlitz die de kat de bel aanbond in de zakenkrant Financial Times. “Groei is niet het belangrijkste doel. De focus ligt meer op kwaliteit en op marges, eerder dan volume en marktaandeel.” Het gaat daarbij niet enkel om het merk Volkswagen zelf, maar over alle merken van de groep, zoals onder andere Audi, Skoda, Seat.

60% minder modellen met verbrandingsmotor

Met deze nieuwe manier van denken binnen de VW-groep kondigt Antlitz een breuk aan met het beleid van voormalig VW-CEO Martin Winterkorn, die in de nasleep van het Dieselgate-schandaal moest aftreden. Winterkorn had zich tot doel gesteld om met de groep Toyota en General Motors voorbij te steken als grootste autobouwer ter wereld. Het plan was om dat te doen tegen 2018, maar sindsdien is er uiteraard veel veranderd.

Concreet gaat de VW-groep zijn benzine- en dieselgamma met 60% doen inkrimpen tussen nu en 2030. Aan het elektrische gamma wordt natuurlijk wel verder gebouwd, maar ook daar zal de focus meer liggen op een hoge marge dan op een hoog volume.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Volkswagen.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km