Volkswagen onthult sportieve Golf-drieling: GTI, GTE en GTD

Graag een sportieve Golf? Geen probleem, met welke brandstof had je die gewild?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 februari 2020
  • Lancering
  • 1.306 weergaven

Volkswagen onthult sportieve Golf-drieling: GTI, GTE en GTD

Zoals beloofd toont Volkswagen de sportieve versies van zijn achtste generatie Golf op het salon van Genève. Na de eerste plaagfoto’s krijgen we nu de officiële informatie. De GTI, GTD en GTE hebben talrijke cosmetische details gemeenschappelijk, maar verschillen ook onderling door bepaalde kleuraccenten: rood voor de GTI, blauw voor de GTE en zilver voor de GTD.

Golf GTI

Volkswagen onthult sportieve Golf-drieling: GTI, GTE en GTD

Volkswagen onthult sportieve Golf-drieling: GTI, GTE en GTD
Volkswagen onthult sportieve Golf-drieling: GTI, GTE en GTD

De nieuwe Golf GTI heeft nog steeds een 2.0 TSI in de neus. Deze keer ontwikkelt hij 245 pk en 370 Nm. De turboviercilinder op benzine wordt standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, maar de zeventraps-DSG is als optie beschikbaar. Net zoals in de ‘burgerlijke’ Golf wordt die laatste gecombineerd met een shift-by-wireversnellingspookje.

Golf GTD

Volkswagen onthult sportieve Golf-drieling: GTI, GTE en GTD

Volkswagen onthult sportieve Golf-drieling: GTI, GTE en GTD
Volkswagen onthult sportieve Golf-drieling: GTI, GTE en GTD

Volkswagen blijft een sportieve Golf op diesel aanbieden. De nieuwe GTD krijgt een 2.0-turbodiesel met 200 pk en 400 Nm. Hij gebruikt twee achter elkaar geplaatste SCR-katalysatoren om zijn stikstofoxidenuitstoot op een efficiëntere manier te onderdrukken. Deze GTD is standaard gekoppeld aan een DSG-7-versnellingsbak.

Golf GTE

Volkswagen onthult sportieve Golf-drieling: GTI, GTE en GTD

Volkswagen onthult sportieve Golf-drieling: GTI, GTE en GTD
Volkswagen onthult sportieve Golf-drieling: GTI, GTE en GTD

De plug-inhybride aandrijving van de nieuwe Golf GTE is weer gebaseerd op de 1.4 TSI-benzinemotor met 150 pk. Hij wordt via een DSG-bak met zes verhoudingen gecombineerd met een elektromotor van 85 kW (115 pk) en gezamenlijk pieken ze op 245 pk (even veel als de GTI) en 400 Nm (zoals de GTD). De nieuwe generatie van de GTE erft vooral een 50 procent grotere batterij dan zijn voorganger. De 13 kWh opslagcapaciteit zou goed moeten zijn voor een elektrisch rijbereik van ongeveer 60 kilometer.

Volkswagen onthult sportieve Golf-drieling: GTI, GTE en GTD

Volkswagen onthult sportieve Golf-drieling: GTI, GTE en GTD

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Mercedes A-klasse krijgt een opfrisbeurt

De Mercedes A-klasse krijgt een opfrisbeurt

Het kleinste model in de Mercedes-catalogus wordt opnieuw up-to-date gebracht. Hoewel hij qua looks maar licht evolueert, zijn alle benzinemotoren voortaan geëlektrificeerd. De plug-in uitvoering krijgt dan weer meer vermogen en extra rijbereik.

Hyundai Ioniq 6: tot 614 km rijbereik

Hyundai Ioniq 6: tot 614 km rijbereik

Een uitstekende prestatie die hij onder andere te danken heeft aan zijn ‘bijzondere’ design.

Met deze RS Coupé ‘Iconic Edition’ zegt Audi de TT vaarwel

Met deze RS Coupé ‘Iconic Edition’ zegt Audi de TT vaarwel

Er worden 100 stuks gebouwd van deze 400 pk sterke speciale editie voor de 25ste verjaardag van het model, waarvan er 5 naar België komen.

BYD haalt een Europese bestelling binnen van… 100.000 auto’s!

BYD haalt een Europese bestelling binnen van… 100.000 auto’s!

De exemplaren van de nieuwe Atto 3 worden tussen nu en 2028 geleverd aan autoverhuurbedrijf Sixt.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km