De GTI-versie rondt op feestelijke wijze de
facelift van de Volkswagen Polo af. Uiteraard herneemt hij al de technologie
die al aanwezig was bij de facelift die in april van dit jaar werd onthuld.
Deze nieuwe versie neemt logischerwijze de lichtstrip over die doorheen het
radiatorrooster loopt, naast het volledig digitale instrumentenbord en het
Travel Assist, waarmee de auto op de snelweg nagenoeg zelfstandig rijdt. Als
kleine bonus is een groot deel van deze technologie standaard in deze topversie
van de stadswagen.
‘Sport Style’
De GTI onderscheidt zich in de eerste plaats
door zijn stijl. Hij neemt nog maar eens de codes over die zijn ingewijd door
zijn grote broer Golf. Zo vinden we bijvoorbeeld de mistlampen die zijn
ingewerkt in de luchthappers met honingraamotief in de voorbumper. Samen met
zijn sympathieke dubbele uitlaat is zijn algehele look agressief zonder te
overdrijven.
In het interieur wordt hetzelfde recept
toegepast. Het legendarische ruitjesmotief voor de sportstoelen uit zijn grote
broer is hier terug te vinden. Het rode dashboard vrolijkt het plaatje op en
het GTI-logo op het stuurwiel herinnert je eraan waar je meer rijdt.
Tweeliter onder de motorkap
Een ander verschil met de klassieke Polo: de
motor. Deze GTI wordt aangedreven door een ‘dikke’ turbobenzine van twee liter
met 207 pk en 320 Nm. Hij wordt enkel gecombineerd met een DSG-versnellingsbak
met 7 verhoudingen. Het bommetje in zakdoekformaat weegt 1.286 kilo en het
aandrijfgeheel maakt hem 240 km/u snel, terwijl de sprint van 0 naar 100 km/u
slechts 6,5 seconden duurt. Daarmee is hij exact even snel als zijn twee
grootste rivalen, de Ford Fiesta ST en de Hyundai i20 N. Prijzen of
leveringsdata zijn nog niet gekend.
Op zoek naar een nieuwe wagen?
Ben jij op zoek naar een Volkswagen Polo ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volkswagen Polo zoekertjes nu hier:
Over de auteur: VROOM Team