Volkswagen sport enkel nog elektrisch

Volkswagen kiest steeds radicaler voor de elektromobiliteit. Na de voorstelling van het ID-gamma meldt het Duitse merk voortaan niet meer te investeren in autosport met verbrandingsmotoren.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 26 november 2019
  • Divers

Volkswagen sport enkel nog elektrisch

Het voorbije jaar heeft Volkswagen heel wat aandacht weten te trekken door met zijn elektrische raceprototype ID.R records te verbrijzelen op de Nürburgring (Duitsland), Pikes Peak (VS), in Goodwood (VK) en op de Tianmen-berg (China). Dat was nog maar het tipje van de ijsberg, zo blijkt nu. In een persbericht laten de Duitsers weten dat de ID.R nog veel van zich zal laten horen in 2020 en dat ook wordt gestudeerd op mogelijkheden om te gaan racen met modellen op basis van het puur elektrische platform MEB van de VW-groep. Welke sporten dat precies worden? “In een eerste stap worden diverse disciplines, platformen en voertuigtypes onderzocht en geëvalueerd”, zo vertelt het persbericht ontwijkend.

Menens

Maar het is de Duitsers menens, want “tegelijk loopt de productie van de Golf GTI TCR voor het circuit eind 2019 af en wordt geen opvolger op basis van de nieuwe generatie aangeboden”. Het andere raceprogramma waar VW bij betrokken is, namelijk het WRC met de Polo GTI R5, blijft wel nog doorlopen voor klantenteams. VW blijft dus die auto verder ontwikkelen en ondersteuning bieden, maar het fabrieksteam trekt zich wel terug uit het kampioenschap.

Volkswagen sport enkel nog elektrisch

Elektromobiliteit promoten

Vanwaar die radicale beslissing? Sven Smeets, de Belgische directeur van Volkswagen Motorsport, zegt: “Elektromobiliteit biedt een reusachtig ontwikkelingspotentieel en de autosport kan als voortrekker belangrijke impulsen geven: enerzijds dient ze als rijdend laboratorium van toekomstige productiemodellen en anderzijds als overtuigend communicatiekanaal om mensen nog meer voor de elektromobiliteit te begeesteren”. Of anders gezegd: VW wil iedereen aan de stekker en zal de elektrische auto daarom op alle mogelijke manieren promoten, ook via de autosport.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km