Volkswagen gaf zijn Arteon onlangs een
uitgebreide facelift. Die vernieuwing bracht verder een shooting
brake-uitvoering, een sportieve R-variant en een versie met plug-in hybride
techniek. Het merk biedt nu dezelfde mogelijkheden (met uitzondering van het
shooting brake-koetswerk uiteraard) bij de restyling van zijn populaire Tiguan.
Op esthetisch vlak brengt de vernieuwing
vooral een nieuwe neus. Achteraan zien de meest opmerkzame onder u de
verschijning van de naam ‘Tiguan’ onder het VW-logo. Verder krijgt de Tiguan
ook enkele nieuwe uitrustingsmogelijkheden, zoals bijvoorbeeld de IQ.Light LED
matrix koplampen.
In het interieur worden bepaalde knoppen
vervangen door aanraakzones, voor de klimaatcontrole bijvoorbeeld. De Tiguan
krijgt ter gelegenheid van deze vernieuwing ook de nieuwste generatie van
Volkswagens MIB3 infotainmentsysteem.
Maar met deze facelift is ook de kans voor
de Tiguan om de plug-in hybride aandrijflijn van de VW-groep aan te bieden.
Deze eHybrid gedoopte versie combineert een 1.4 Tsi met een elektromotor voor
een totaalvermogen van 245 pk. Deze Tiguan met kabel laat toe om tot 130 km/u
puur elektrisch te rijden en belooft een elektrisch rijbereik van 50 km,
gemeten volgens de WLTP-cyclus.
De kers op de taart heet Tiguan R. De
ingenieurs hebben voor deze topversie gekozen voor een 320 pk sterke 2.0 Tsi
onder de motorkap, gekoppeld aan vierwielaandrijving met individuele
koppelverdeling voor elk wiel.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?