MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
In China haalde Volkswagen vandaag het doek van de Touareg. Volkswagens grootste SUV is intussen aan zijn derde generatie toe.
Het is voor het eerst dat VW de primeur van een nieuw model voorbehoudt voor China. Maar geen toeval: China is de belangrijkste markt voor de Duitsers, al zijn Europa en Rusland voor de Touareg ook belangrijk.
Het platform van de nieuwe SUV is al bekend: het MLB-platform van de Volkswagen-groep, dat nu al onder meer dienst doet onder de Audi Q7, Bentley Bentayga en Porsche Cayenne. Toch wil de Touareg zijn Volkswagen-identiteit bevestigen, met onder meer een breed radiatorrooster dat overloopt in de koplampen. De afmetingen nemen toe, en dat heeft een positief effect op de interieurruimte: zo is de kofferruimte 810 liter groot met de achterbank rechtop. Door intensiever gebruik van aluminium gaat het gewicht gemiddeld met zo’n 100 kilogram naar beneden.
Onder de motorkap voorziet Volkswagen voor de Europese markt twee V6-motoren: twee dieselblokken van 231 en 286 pk. Verder lossen de Duitsers nog niet teveel: ze spreken over een 340 pk sterke V6 op benzine en een 421 pk sterke diesel-V8, maar of die naar ons komt is nog niet duidelijk. De Chinezen krijgen ook een 367 pk sterke plug-inhybride, maar voor Europa moet VW nog een knoop doorhakken.
Het interieur wordt gedomineerd door een 15 duim groot infotainmentsysteem, dat het dashboard vrij van knoppen houdt en een minimalistische aanblik geeft. Een 12 duim groot instrumentenpaneel vervangt de klassieke klokkenwinkel op het dashboard. Volkswagen belooft het een en ander op vlak van veiligheid: nachtzicht, rijstrookassistentie bij wegenwerken, vierwielsturing enzovoort.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.