Volkswagen: “Vizzion” op de toekomst

Dit is Volkswagens I.D. Vizzion. De conceptcar is VW’s interpretatie van de berline in tijden van elektromobiliteit en autonoom rijden. Rijdt de volgende Phaeton elektrisch en… zonder stuur?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 maart 2018
  • Toekomst

Vanaf 2020 wil Volkswagen zijn eerste elektrische modellen op basis van het nieuwe MEB-platform lanceren. Drie I.D.-modellen zagen we al als conceptcars: de compacte berline I.D., de SUV I.D. Crozz en de monovolume I.D. Buzz. Volkwagen voegt er nu een nieuw familielid aan toe met de I.D. Vizzion. Die moet de toekomst van de topberline voorstellen.

Vanaf 2022

Volkswagen wil de grote elektrische berline ten laatste vanaf 2022 in productie brengen. Volgens VW moet de productieversie een “100% elektrische berline zijn, met conventionele besturing, uitzonderlijk ruim, volledig geconnecteerd en voorzien van innovatieve rijhulp”.

Holografisch rijden

De besturing van de I.D. Vizzion is echter bedoeld om te evolueren. In eerste instantie krijgt hij gewone bedieningsorganen, maar als het tijdperk van autonoom rijden is aangebroken, zal de grote berline alleen met stem of gebaren worden bestuurd, zonder stuur. Maar ook met augmented reality, dankzij “HoloLens”. Dat systeem checkt onder meer de vitale parameters van de passagiers, kan opmerken dat iemand het te warm heeft en de temperatuur op die plaats automatisch doen dalen. Volkswagen verwacht dat niveau 5 (volledig autonoom) in 2025 al dagelijkse realiteit is.

111 kWh

De 5,16 meter lange berline, een soort Phaeton voor het elektrische tijdperk, kan rekenen op een batterij van 111 kWh. Dat levert volgens Volkswagen een rijbereik op van 665 kilometer volgens de nieuwe WLTP-cyclus. De I.D. Vizzion wordt aangedreven op twee elektromotoren: die op de voorwielen produceert 75 kW (102 pk), die op de achterwielen 150 kW (204 pk). 0-100 km/u duurt 6,3 seconden, de topsnelheid is begrensd op 180 km/u.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km