Volkswagen wil kostprijs van batterijen halveren

Het Duitse merk heeft een aantal interessante mededelingen gedaan op zijn “Power Day”.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 18 maart 2021
  • Sector

Volkswagen wil kostprijs van batterijen halveren

Volkswagen organiseerde onlangs het evenement “Power Day”, dat niet alleen in naam sterk doet denken aan de Battery Day die Tesla vorig jaar inrichtte. Thomas Schmall, de technologiedirecteur van de VW-groep, kondigde aan dat de kostprijs van batterijen bij VW zal halveren terwijl tegelijk het rijbereik en de prestaties zullen toenemen.

Volkswagen wil kostprijs van batterijen halveren

Vanaf 2023 zal VW een groot deel van zijn batterijen zelf produceren in plaats van ze extern aan te kopen. De bedoeling is dat 80 procent van de elektrische modellen één type batterijcel zal gebruiken voor zijn accu’s, wat tot grote schaalvoordelen leidt. Tegelijk wil VW ook sterk inzetten op recyclage van oude batterijen, waardoor de grondstofkosten voor nieuwe cellen dalen.

Volkswagen wil kostprijs van batterijen halveren

Uiteindelijk wil VW uitkomen op een kostprijs van minder dan 100 euro per kWh, waardoor elektrische voertuigen ongeveer even duur zouden worden als modellen met een verbrandingsmotor. Om zijn batterijcellen te produceren, wil Volkswagen liefst 6 verschillende batterijfabrieken bouwen in Europa met een gezamenlijke productiecapaciteit van 240 GWh.

Afscheid van Ionity?

Volkswagen wil kostprijs van batterijen halveren

Verder lijkt Volkswagen niet zo tevreden van de samenwerking met Ionity, het bedrijf dat supersnelle laadstations voor EV’s bouwt maar dat wel zeer hoge tarieven hanteert. De Duitsers willen hun eigen snellaadnetwerk gaan bouwen en streven ernaar tegen 2025 al 18.000 openbare laadpunten installeren. In de Verenigde Staten en China heeft de constructeur trouwens gelijkaardige plannen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km