Volledig in het nieuw: de Peugeot 3008

Peugeot stopt zijn populaire 3008-crossover in een volledig nieuw jasje. Was het vorige model nog een verhoogde break, dan speelt het nieuwe model duidelijk de kaart van de SUV!
  • Bervoets Wim
  • 23 mei 2016

Dat is uiteraard een bewuste keuze van het Franse merk: sinds de lancering van de eerste 3008 in 2009 is de verkoop van SUV’s in het C-segment, waar de 3008 in uitkomt, aanzienlijk toegenomen. En een competitief segment vereist uiteraard een competitieve speler!

Stevig op zijn poten

In de nieuwe 3008 vinden we enkele typische Peugeot-designkenmerken terug die we vorige week ook in de gefacelifte Peugeot 2008 tegenkwamen: de grille staat een stuk verticaler en heeft de leeuw in het midden prijken, de achterlichten krijgen een 3D-signatuur en enkele chromen koetswerkbeschermers moeten de robuustere look benadrukken. Net als de toegenomen bodemvrijheid.

Ruimte zat

De nieuwe 3008 staat op het EMP2-platform, dat ook voor de Peugeot 308 wordt gebruikt. In de praktijk betekent dit naast een gewichtsverlies van zo’n 100 kg dat de nieuweling ruimer wordt, en de Fransen benadrukken dat vooral de passagiers daarvan profiteren. En ook aan laadruimte geen gebrek: tot 90 liter meer dan zijn voorganger!

Zeiden we al “comfort”?

Een neerklapbare achterbank met vlakke laadvloer en een sensor onder de achterbumper om de kofferklep te openen moeten voor het nodige gebruiksgemak zorgen. En zelfs wanneer de laadruimte volledig benut wordt, kunnen de voorste passagiers genieten van de massagefunctie van de voorzetels, het optionele panoramadak en het gloednieuwe Focal-audiosysteem, en kunnen ze hun smartphone opladen door middel van inductie.

i-Cockpit

Peugeot pakt graag uit met zijn i-Cockpit. Dat betekent dat ook de 3008 het kleine stuurwiel uit de 208, 2008 en 3008 krijgt, dat bovenaan en onderaan is afgeplat. Daarboven staat het instrumentenpaneel, dat wordt geprojecteerd op een volledig aanpasbaar digitaal scherm. Centraal op de middenconsole vinden we dan weer een touchscreen van 8 duim, met daaronder enkele schakelaars om snel aan de hoofdfuncties te kunnen, zoals klimaatregeling en navigatie.

Safety first

Ook de rijhulp beantwoordt volledig aan de moderne vereisten, met noodremhulp, rijstrook- en dodehoekassistentie, een vermoeidheidsdetector, een adaptieve snelheidsregelaar met verkeersbordherkenning en een parkeerhulp. Voor moeilijker terrein biedt Peugeot dan weer het Advanced Grip Control aan, dat vijf verschillende rijmodussen bevat en een afdaalhulp voor hellingen. Zoals het een echte SUV betaamt!

Parijs

De benzinemotoren omvatten een 1.2 PureTech driecilinder van 130 pk (met manuele versnellingsbak of automaat, en een 1.6 THP-viercilinder van 165 pk met automaat. Dieselmotoren zijn er in de vorm van een 1.6 BlueHDi van 100 en 120 pk, en een 2.0 BlueHDi van 150 pk met manuele versnellingsbak, en van 180 pk met automaat. De Peugeot 3008 wordt officieel aan het grote publiek voorgesteld op het Salon van Parijs.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km