Citroen
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
De X4 is nog geen vier jaar op de markt, maar toch vond BMW de tijd rijp om al een volledig nieuwe generatie aan te kondigen. Daar hebben de Duitsers een goede reden voor.
De vorige generatie van de X4, die in 2014 debuteerde, deelde zijn platform namelijk met de X3. Die had wat meer dienstjaren op de teller, en werd recent nog afgelost door een nieuwe generatie. Geen traditionele life cycle impulse (het Beierse woord voor facelift) na drie dienstjaren dus, maar meteen het nieuwe X3-platform onder de X4.
Dat zorgt niet alleen voor een gewichtsbesparing van zo’n 50 kilogram, maar ook voor andere afmetingen: 4,75 meter in de lengte (+ 81 millimeter), 1,92 meter in de breedte (+ 37 millimeter) en 1,62 meter in de hoogte (- 3 millimeter). De wielbasis gaat er op zijn beurt met 54 millimeter op vooruit, wat veel goeds belooft voor de interieurruimte.
De nieuwe X4 krijgt heel wat familietrekken mee van de vernieuwde X3, en dat zie je vooral vooraan. In profiel en achterkant springt de ingrijpend gewijzigde achtersteven in het oog: het moet de X4 wat meer dynamiek en een eigen persoonlijkheid geven. Het interieur schuwt de familiebanden met de X3 evenmin.
Net als elke andere moderne, grote BMW maakt de X4 aanspraak op een hele hoop gadgets: van een parfum voor het interieur over een display key met rijinformatie tot gebarenbediening voor het infotainmentsysteem. Precies, net als in de 5-Reeks, 7-Reeks en… X3. Datzelfde infotainmentsysteem heeft een 6,5 duim tot 10,2 duim groot touchscreen en kan ook met stem of met draaiknop worden bediend. De connectiviteit staat, BMW kennende, op topniveau.
Aftrappen doet de X4 met drie benzine- en vier dieselmotoren: de xDrive 20i en xDrive 30i (allebei viercilinders) vormen met 184 pk en 252 pk het gewone benzineaanbod. Daarboven komt de M Performance-versie: de 360 pk krachtige M40i-zescilinder. De zelfontbranders zijn de xDrive 20d en xDrive 25d (beide viercilinders) van respectievelijk 190 pk en 231 pk, en de xDrive 30d (zes-in-lijn) van 265 pk. Helemaal bovenaan het dieselgamma staat er ook een M Performance-versie: de M40d, goed voor 326 pk.
De verkeerspolitie mag uiteraard niet ontbreken: een actieve snelheidsregelaar, aanrijdingswaarschuwing met noodremfunctie en voetgangerherkenning, verkeersbordherkenning, rijstrookassistentie en fileassistentie. Parkeerhulp, een 360-gradencamera en een waarschuwing voor kruisend verkeer maken het plaatje compleet.
De nieuwe BMW X4 wordt officieel voorgesteld op het salon van Genève volgende maand. De prijzen worden later bekend gemaakt.
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?