Volvo P1800 Cyan: ga niet af op zijn uiterlijk

“Nog zo’n restomod, een klassieker met een nieuwe elektromotor,” denk je? Dan zit je er grondig naast…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 september 2020
  • Divers

Volvo P1800 Cyan: ga niet af op zijn uiterlijk

De P1800 is het kleine juweeltje van Volvo. Hij heeft een adembenemende lijn en speelde een hoofdrol in de tv-reeks The Saint, met Roger Moore aan het stuur. Vandaag kan deze sportwagen uit 1961 met zijn schamele 100 pk natuurlijk niet op tegen een hedendaagse GT. Maar Cyan Racing, dat voor Volvo de raceversies heeft bedacht van de S60, heeft zich over de mooie oldtimer gebogen en hem gemoderniseerd zonder hem daarom van zijn origine te vervreemden.

Volvo P1800 Cyan: ga niet af op zijn uiterlijk

“Natuurlijk hadden we een elektrische Volvo P1800 kunnen maken, met al de jongste snufjes op het vlak van comfort en luxe. Maar dat was niet wat we wilden,” vertelt Christian Dahl, CEO van Cyan Racing. “De Volvo P1800 Cyan wil alles elimineren wat de rechtstreekse verbinding tussen de bestuurder, de banden en de weg vertroebelt,” zo zegt hij. Een soort terugkeer naar de bron dus, die het beste van de jaren ’60 combineert met moderne techniek.

Volvo P1800 Cyan: ga niet af op zijn uiterlijk

Onder de motorkap ligt daarom een 2.0-turboviercilinder die is afgestemd om zijn vermogen zo lineair mogelijk op te bouwen. De cijfers zijn behoorlijk indrukwekkend: 420 pk, rode zone bij 7.700 o/m en een manuele vijfversnellingsbak met ‘dog leg’ lay-out. Ook voor de ophanging is alles uit de kast gehaald: een chassis in koolstofvezel en ultrasterk staal, een achteras met dubbele driehoeken, verstelbare schokdempers, bredere sporen en een sperdifferentieel tussen de achterwielen.

Volvo P1800 Cyan: ga niet af op zijn uiterlijk

Als deze auto je iets zegt, is er goed nieuws: Cyan overweegt om het model in productie te nemen. Maar je moet er wel 500.000 euro per exemplaar voor veil hebben. Dat is meer dan wat je voor een sportwagen met een stier of een steigerend paardje op de neus moet neertellen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km