Voor minder dan 800.000 euro is deze Bugatti een koopje

Velen herkennen ongetwijfeld de trekken van de Bugatti Royale in deze auto. Bijna juist: de Type 46 had de bijnaam “Petite Royale” en was de ‘redelijke’ versie van het vlaggenschip van het merk. Vandaag kan je er een voor minder dan 800.000 euro op de kop tikken, wat een koopje is.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 juni 2020
  • Divers

Voor minder dan 800.000 euro is deze Bugatti een koopje

Aan het eind van de jaren 1920 zat in het Bugatti-gamma een gapend gat tussen de weelderige Type 41 (de Royale) en de sportieve Type 44. Daarom kwam de Type 46, een ingekorte en meer bescheiden versie van de immense Royale. Technisch gezien is de auto vergelijkbaar: een achtcilinder in lijn met drie kleppen per cilinder, een drieversnellingsbak en starre voor- en achterassen. Maar in plaats van een gigantisch motorblok van bijna 13 liter beperkte de nieuweling zich tot 5,4 liter cilinderinhoud. Desondanks ontwikkelde hij 140 pk, wat destijds een kolossaal vermogen was.

Voor minder dan 800.000 euro is deze Bugatti een koopje

De statige Type 46 was niet de auto waar sportieve bestuurders voor kozen: zijn hoge gewicht en zijn wielbasis van meer dan 3,5 meter maakten hem behoorlijk ‘vrachtwagenachtig’ om mee te rijden. Het overdreven prijskaartje droeg ook niet bij aan een groot succes. Het was een van de favoriete modellen van de baas, maar veel zijn er nooit van verkocht: tot in 1936 zijn er ongeveer 400 van gemaakt. Goed om weten: er was ook een variant met compressor (160 pk), maar die was nog minder in trek: minder dan 20 exemplaren.

Voor minder dan 800.000 euro is deze Bugatti een koopje

Vandaag staat een exemplaar te koop voor minder dan 800.000 euro. Een koopje als je weet dat je om een Royale te kunnen verwerven niet alleen extreem geduldig moet zijn (er bestaan er maar 7 van en de meeste staan in musea) maar ook meerdere tientallen miljoenen euro moet neertellen. Anderzijds is twee jaar geleden een Type 46, die volledig moest worden gerestaureerd, bij een veiling afgeklopt op 384.000 euro.

Voor minder dan 800.000 euro is deze Bugatti een koopje

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Classic Driver.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km