VW: genoeg batterijen maken wordt de grootste uitdaging

Batterijfabrieken zijn misschien niet op tijd klaar en de toeleveringsketen van materialen moet kunnen volgen.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 30 juni 2022
  • Elektrisch
  • 2.741 weergaven

De overgang van verbrandingsmotoren naar elektrisch rijden binnen iets meer dan 12 jaar zal volgens Volkswagen-CFO Arno Antlitz een grote uitdaging zijn voor de auto-industrie, maar wel een haalbaar objectief. Maar het moeilijkste wordt genoeg batterijen maken voor de auto’s die nodig zijn voor die overschakeling, zei Antlitz in een interview bij persagentschap Reuters.

Al in 2024 tekorten? 

Autobouwers zijn al enkele jaren bezig met investeringen in batterijfabrieken om genoeg batterijcapaciteit te kunnen produceren. De EU wil bovendien niet langer afhankelijk zijn van Azië voor batterijen. Met de verplichte overgang naar elektrische auto’s in de EU vanaf 2035 zullen die inspanningen nog versterkt moeten worden. Maar de hele toeleveringsketen van materialen moet kunnen volgen. Als er de voorraad lithium, nikkel, mangaan of kobalt niet volgt, zouden er wel eens minder elektrische auto’s geleverd kunnen worden dan voorzien.

Vorige maand drukt Stellantis-CEO Carlos Tavares zijn vrees voor een batterijtekort al uit, dat er volgens hem in 2024-2025 zal zijn. De grote batterijfabrieken zijn dan nog in aanbouw, terwijl de vraag naar elektrische auto’s tegen dan al groot zal zijn. De volgende grote uitdaging na de chiptekorten?

Overschakeling sneller dan 2035

Voor sommige segmenten zijn elektrische auto’s dan al verplicht. In België bijvoorbeeld moeten bedrijfswagens in 2026 volledig elektrisch zijn om nog aftrekbaar te zijn. Ook de Nederlandse overheid heeft net beslist dat leaserijders in 2025 verplicht elektrisch moeten rijden. De overgang naar 100% elektrisch komt er voor veel mensen dus sneller dan 2035.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: VW.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Nu al elektrische Renaults R4 en R5 in Frankrijk

Nu al elektrische Renaults R4 en R5 in Frankrijk

De autobouwer biedt in samenwerking met het Franse R-Fit retrofit-kits aan voor zijn klassiekers. Je kan er binnenkort zelfs één kopen voor de Twingo van de eerste generatie.

Audi Activesphere concept: op avontuur in het elektrische tijdperk

Audi Activesphere concept: op avontuur in het elektrische tijdperk

Audi stelt het ondertussen al vierde lid voor van zijn ‘Sphere’ concept car-familie. Dit keer in de vorm van een cross-over coupé, aangepast aan vrijetijdsbestedingen waarvoor je ruimte nodig hebt.

Deze Vision 357 viert 75 jaar Porsche 356

Deze Vision 357 viert 75 jaar Porsche 356

De designstudie vloeide uit de pen van Michal Maurer, Vice President Style bij Porsche. VROOM.be kon hem enkele vragen stellen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 34.490
2021
21.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km