
Records komen in alle maten en gewichten. De langste, de snelste, de duurste… en de hoogste rit ooit. Het is dat record dat Rainer Zietlow aanviel en verpluverde. Niet het record voor auto’s met een verbrandingsmotor, maar wel dat voor elektrische auto’s. Dat stond eerder op naam van de Chinese Nio ES8 (5.715 meter) en vervolgens de Hyundai Kona Electric (5.731 meter). Maar Zietlow deed er dus bijna 100 meter bij aan het stuur van een Volkswagen ID.4 GTX.
Uturuncuvulkaan

Zietlow koos de GTX-uitvoering omwille van zijn vierwielaandrijving, gezien de onverharde wegen die naar de top van de Uturuncuvulkaan in Bolivia leiden, waar hij het record vestigde. Niet meteen een compromisloze offroader, maar met een vermogen van 299 pk en een koppel van 460 Nm kom je dus al een heel eind. De klim duurde in het totaal 4 uur en 20 minuten.
Officieel komt de VW ID.4 GTX met zijn 82 kWh grote batterij (waarvan 77 kWh bruikbaar is) 482 km ver volgens de WLTP-cyclus. Gezien de grote stijging zal Zietlow echter geen records gevestigd hebben qua verbruik, en een laadpaal was er daarboven al helemaal niet, maar de batterij kan natuurlijk wel stevig stroom recupereren tijdens het naar beneden rijden. Wil je het volledige verhaal van de recordpoging erop nalezen, dan kan je terecht op de blog van de Duitser.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Henckaerts Arnaud
Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: vwid4-highaltitude.com.