VW ID.7: we konden hem al ontdekken!

Volkswagen heeft ons uitgenodigd om zijn nieuwe elektrische vlaggenschip in levende lijve te ontdekken. Dit is wat we ervan vonden.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 02 juni 2023
  • Elektrisch

Het is zover, we hebben de Volkswagen ID.7 vanuit elke hoek kunnen ontdekken, toch vanuit stilstand... En het eerste wat opviel toen we de nieuwe Duitse elektrische berline voor het eerst zagen, is dat het een enorme wagen is! Hoewel zijn aflopende dak, zijn proporties en zijn rondingen hem qua formaat doen lijken op een Arteon of een Passat, is hij in werkelijkheid een pak groter. Met zijn lengte van 4,96 m is hij 10 cm groter dan de eerste en bijna 20 cm langer dan de tweede!




Wat een ruimte!

Aan boord heb je dankzij zijn wielbasis van bijna 3 m geen gebrek aan ruimte, integendeel! Achterin kan je praktisch de benen strekken zonder de voorzetels te raken. Ook de koffer is vrij imposant, met zijn lange en diepe ruimte, die ook gemakkelijk toegankelijk is dankzij de aanwezigheid van een grote achterklep. Let echter op voor het plafond van lage garages en ondergrondse parkings... En hoewel hij geen koffer heeft vooraan, is er wel een kleine ruimte onder de laadvloer om de kabels netjes op te bergen.



Alles via touch

Vooraan zit er een piepklein instrumentendisplay dat alles weergeeft wat je nodig hebt tijdens het rijden, maar ook niet meer dan dat. Er is ook het grote centrale scherm van 15 inch. Daarmee bedien je werkelijk alles, inclusief de richting van de luchtstroom van de klimaatcontrole. En hoewel de aanraaktoetsen onder het scherm nu eindelijk verlicht zijn, werken ze nog steeds op dezelfde manier als bij de andere ID-modellen van het merk. We hebben dus onze twijfels over het gebruiksgemak... Dat gezegd zijnde, lijkt er geen twijfel over te bestaan dat deze ID.7 een zeer aangename auto is om de kilometers aaneen te rijgen. Een kunstje dat zijn aandrijflijn met gemak zou moeten aankunnen.



Pro, Pro S, break en GTX!

De ID.7 zal in eerste instantie in twee gedaanten naar België komen: de Pro en de Pro S. Beide modellen worden aangedreven door dezelfde motor van 210 kW (286 pk). Maar de eerste krijgt een batterij van 77 kWh om een theoretisch rijbereik van 615 km voor te leggen. De tweede krijgt dan weer een pakket van 85 kWh, waarmee zijn autonomie toeneemt tot 700 km! En waar het maximale snellaadvermogen van de Pro beperkt is tot 170 kW, haalt de Pro S 200 kW. Je zal dus niet enkel lang kunnen rijden tussen twee laadbeurten door, maar het laden zelf hoeft ook niet veel tijd in beslag te nemen. We merken tenslotte nog op dat er zowel een breakversie als een sportieve GTX-variant binnenkort het gamma van de ID.7 zullen aanvullen, maar de prijs kennen we nog steeds niet.



Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische Volkswagen? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste zoekertjes van elektrische VW's nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km