VW (Ranger) en Ford (ID.): zo ziet de samenwerking eruit

Volkswagen en Ford scheppen duidelijkheid rond de grote lijnen van hun samenwerkingsakkoord: de twee reuzen slaan de handen in elkaar op het vlak van bedrijfsvoertuigen, elektromobiliteit en autonoom rijden. Zo komt er een Ranger van VW en een ID.3 van Ford.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 juni 2020
  • Sector

VW (Ranger) en Ford (ID.): zo ziet de samenwerking eruit

Fusies, allianties, akkoorden enzovoort: de voorbije tijd slaan autogroepen steeds meer de handen in elkaar om de grote uitdagingen van de toekomst het hoofd te kunnen bieden. Dat geldt ook voor Volkswagen en Ford, die vandaag meer details geven over hun samenwerking van morgen.

“Volkswagen Ranger”

De samenwerking gaat in de eerste plaats over bedrijfsvoertuigen. De nieuwe generatie van de VW Caddy zal worden gedeeld met Ford. De Amerikanen van hun kant bieden de Duitsers hun bedrijfsvoertuig met een nuttig laadvermogen van 1 ton aan en de technische basis van de toekomstige pick-up Ranger voor de volgende Amarok.

VW (Ranger) en Ford (ID.): zo ziet de samenwerking eruit

Beide bedrijven willen over de hele levenscyclus van de commerciële relatie samen 8 miljoen exemplaren gaan bouwen van deze drie bedrijfsvoertuigen.

“Ford ID.3”

Ook elektrische personenwagens maken deel uit van de akkoorden. Zo zou Ford in Europa gebruik mogen maken van het modulaire elektrische platform MEB van de VW-groep. Ford heeft al bevestigd dat zijn Europese tak in het Duitse Keulen-Merkenich op deze basis aan een elektrische auto aan het werken is. Tegen 2023 wil Ford tot 600.000 elektrische auto’s op MEB-basis gaan leveren.

VW (Ranger) en Ford (ID.): zo ziet de samenwerking eruit

Argo AI

Tot slot gaan de twee giganten samenwerken in het veld van de zelfrijdende auto via het bedrijf Argo AI. Vorige week rondde Volkswagen zijn investering af in dit bedrijf uit Pittsburg waar Ford reeds in participeert en mee ontwikkelt.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km