Waarom Bugatti zijn neus ophaalt voor schermen

Is het niet raar dat Bugatti’s geen scherm op hun dashboard hebben, terwijl zoiets tegenwoordig zelfs standaard is op een stadsauto van 10.000 euro? De reden is heel eenvoudig.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 april 2019
  • 1.199 weergaven

Was dit kleine detail je al opgevallen? Het dashboard van Bugatti’s, waaronder de Chiron, die vandaag een van de duurste auto’s ter wereld is, is compleet verstoken van… een centraal scherm. Dat is toch wel verrassend in een tijdperk waar zelfs de kleinste stadsauto ermee is uitgerust en waar prestigieuze modellen elkaar de loef proberen af te steken met steeds grotere schermen.

Tijdloos

Wees er maar gerust in dat dit geen vergetelheid is: het is een bewuste keuze, zo vertelt Etienne Salomé, directeur interieurdesign van Bugatti. “Elke ontwerper streeft naar een tijdloos interieur. Maar heel wat auto’s confronteren ons met beperkingen. Dat geldt totaal niet voor Bugatti. Onze auto’s zijn tijdloos. Hun schoonheid en uniekheid zijn tijdloos en als gevolg daarvan nagenoeg perfect,” zo verklaart hij. Daar voegt hij nog aan toe dat een Bugatti niet is ontwikkeld voor tien jaar, maar wel voor een veel langere tijd. En dat is volgens hem waarom Bugatti geen centraal scherm wil: “op die manier hebben we een nieuw luxegevoel gecreëerd, hoogkwalitatief, minimalistisch, intuïtief en tijdloos,” zo bezweert de Franse ontwerper. Gezien de snelheid waarmee schermen vandaag demoderen, is dat misschien inderdaad niet zo’n slecht idee…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dit is de EQT, zijn ‘Marco Polo’-module en de camperversie!

Dit is de EQT, zijn ‘Marco Polo’-module en de camperversie!

Met zijn elektrische bestelwagen wil Mercedes iedereen bedienen, van de kleinste tot de grootste avonturier.

Video: de Tesla Semi met 800 km rijbereik is eindelijk geleverd bij Pepsi!

Video: de Tesla Semi met 800 km rijbereik is eindelijk geleverd bij Pepsi!

Het merk maakt van de gelegenheid gebruik om een video vrij te geven van zijn Semi die een volle aanhanger trekt over een traject van 800 km, en dat zonder te moeten opladen.

Toyota: twee nieuwe C-segment SUV’s!

Toyota: twee nieuwe C-segment SUV’s!

Naast de 100% elektrische bZ Compact SUV concept, één van de 6 elektrische bZ-modellen die het merk in 2026 op de markt wil hebben, werkt Toyota ook aan een hybride opvolger voor de C-HR.

Lexus Electrified Sport: elektrisch, met ‘solid state’ en handgeschakeld?

Lexus Electrified Sport: elektrisch, met ‘solid state’ en handgeschakeld?

Het premium-merk van de Toyota-groep wil met zijn elektrische modellen inzetten op rijplezier, en haalt daarvoor alles uit de kast.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km