Waarom Bugatti zijn neus ophaalt voor schermen

Is het niet raar dat Bugatti’s geen scherm op hun dashboard hebben, terwijl zoiets tegenwoordig zelfs standaard is op een stadsauto van 10.000 euro? De reden is heel eenvoudig.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 april 2019

Was dit kleine detail je al opgevallen? Het dashboard van Bugatti’s, waaronder de Chiron, die vandaag een van de duurste auto’s ter wereld is, is compleet verstoken van… een centraal scherm. Dat is toch wel verrassend in een tijdperk waar zelfs de kleinste stadsauto ermee is uitgerust en waar prestigieuze modellen elkaar de loef proberen af te steken met steeds grotere schermen.

Tijdloos

Wees er maar gerust in dat dit geen vergetelheid is: het is een bewuste keuze, zo vertelt Etienne Salomé, directeur interieurdesign van Bugatti. “Elke ontwerper streeft naar een tijdloos interieur. Maar heel wat auto’s confronteren ons met beperkingen. Dat geldt totaal niet voor Bugatti. Onze auto’s zijn tijdloos. Hun schoonheid en uniekheid zijn tijdloos en als gevolg daarvan nagenoeg perfect,” zo verklaart hij. Daar voegt hij nog aan toe dat een Bugatti niet is ontwikkeld voor tien jaar, maar wel voor een veel langere tijd. En dat is volgens hem waarom Bugatti geen centraal scherm wil: “op die manier hebben we een nieuw luxegevoel gecreëerd, hoogkwalitatief, minimalistisch, intuïtief en tijdloos,” zo bezweert de Franse ontwerper. Gezien de snelheid waarmee schermen vandaag demoderen, is dat misschien inderdaad niet zo’n slecht idee…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km