Waarom de Tesla Model S minder milieuvriendelijk is dan je denkt

Als je naar de volledige levenscyclus van een auto kijkt, stoot een grote elektrische auto meer CO2 uit dan een klassieke kleine stadsauto met benzinemotor. Dat blijkt uit onderzoek van het vermaarde Massachusetts Institute of Technology (MIT).
  • Bervoets Wim
  • 08 november 2017

Toch is die kleine stadsauto met klassieke verbrandingsmotor tegen 2030 misschien verboden, terwijl lokale regeringen constructeurs steeds meer de elektrische richting uit willen duwen. Een beleidsaanpassing dringt zich op, zo argumenteert de Britse zakenkrant Financial Times.

Opmerkelijke vaststelling

Het MIT vergeleek de totale CO2-uitstoot van drie verschillende modellen met elkaar: de Tesla Model S P100D, de BMW 750i xDrive en de Mitsubishi Mirage, die bij ons als Space Star wordt verkocht. Het gerenommeerde instituut kwam daarbij tot een opmerkelijke vaststelling: hou je rekening met de CO2-uitstoot gedurende de hele levenscyclus van de auto, dan stoot de Tesla gedurende zijn hele levensduur 226 g/km aan CO2 uit, de BMW 385 g/km en de Mitsubishi 192 g/km.

Volledige CO2-uitstoot

Eerder stelde de Technisch-natuurwetenschappelijke Universiteit van Noorwegen al dat grote elektrische auto’s meer CO2 kunnen uitstoten dan kleine klassieke auto’s. Dat komt omdat de wetenschappelijke instituten rekening houden met de uitstoot tijdens de volledige levenscyclus van een auto, dus ook de CO2 die vrijkomt bij de productie van onderdelen zoals batterijen, bij het opwekken van de energie voor het herladen, en bij de recyclage als de auto volledig is afgeschreven.

Lithium, kobalt en fossiele brandstoffen

Lithium-ionbatterijen in elektrische auto’s bevatten bijvoorbeeld lithium en kobalt, twee grondstoffen die op dit moment op een weinig milieuvriendelijke manier worden gewonnen. Ook de elektriciteit waar de auto’s mee worden herladen komt in heel wat landen nog te vaak van fossiele brandstoffen. Die factoren tellen mee, maar ziet de overheid over het hoofd, aldus de krant.

“Allemaal even groen”

De Europese Commissie werkt op dit moment aan een doelstelling om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s met 30% te verlagen tegen 2030. Het stuurt constructeurs daarvoor steeds meer in de richting van elektrische auto’s. Die worden in de markt gezet als “zero emission”, en door de overheid beschouwd als allemaal even groen, zo zegt de Financial Times. Op die manier steunt ze een zware elektrische auto meer dan een milieuvriendelijkere lichte benzinewagen.

Correcter vergelijken

Het MIT erkent wel dat een grote elektrische auto als de Tesla Model S milieuvriendelijker is als je hem vergelijkt met een klassieke auto van dezelfde afmetingen en gewicht met verbrandingsmotor. Maar de huidige subsidies en belastingen houden te star vast aan de CO-uitstoot aan de uitlaat. Misschien moeten we daarom ook rekening houden met de afmetingen en het gewicht, zo besluit de Financial Times.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km