Als je naar de volledige levenscyclus van een auto kijkt, stoot een grote elektrische auto meer CO2 uit dan een klassieke kleine stadsauto met benzinemotor. Dat blijkt uit onderzoek van het vermaarde Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Wim Bervoets
8/11/2017 14:35:10

Toch is die kleine stadsauto met klassieke verbrandingsmotor tegen 2030 misschien verboden, terwijl lokale regeringen constructeurs steeds meer de elektrische richting uit willen duwen. Een beleidsaanpassing dringt zich op, zo argumenteert de Britse zakenkrant Financial Times.

Opmerkelijke vaststelling

Het MIT vergeleek de totale CO2-uitstoot van drie verschillende modellen met elkaar: de Tesla Model S P100D, de BMW 750i xDrive en de Mitsubishi Mirage, die bij ons als Space Star wordt verkocht. Het gerenommeerde instituut kwam daarbij tot een opmerkelijke vaststelling: hou je rekening met de CO2-uitstoot gedurende de hele levenscyclus van de auto, dan stoot de Tesla gedurende zijn hele levensduur 226 g/km aan CO2 uit, de BMW 385 g/km en de Mitsubishi 192 g/km.

Volledige CO2-uitstoot

Eerder stelde de Technisch-natuurwetenschappelijke Universiteit van Noorwegen al dat grote elektrische auto’s meer CO2 kunnen uitstoten dan kleine klassieke auto’s. Dat komt omdat de wetenschappelijke instituten rekening houden met de uitstoot tijdens de volledige levenscyclus van een auto, dus ook de CO2 die vrijkomt bij de productie van onderdelen zoals batterijen, bij het opwekken van de energie voor het herladen, en bij de recyclage als de auto volledig is afgeschreven.

Lithium, kobalt en fossiele brandstoffen

Lithium-ionbatterijen in elektrische auto’s bevatten bijvoorbeeld lithium en kobalt, twee grondstoffen die op dit moment op een weinig milieuvriendelijke manier worden gewonnen. Ook de elektriciteit waar de auto’s mee worden herladen komt in heel wat landen nog te vaak van fossiele brandstoffen. Die factoren tellen mee, maar ziet de overheid over het hoofd, aldus de krant.

“Allemaal even groen”

De Europese Commissie werkt op dit moment aan een doelstelling om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s met 30% te verlagen tegen 2030. Het stuurt constructeurs daarvoor steeds meer in de richting van elektrische auto’s. Die worden in de markt gezet als “zero emission”, en door de overheid beschouwd als allemaal even groen, zo zegt de Financial Times. Op die manier steunt ze een zware elektrische auto meer dan een milieuvriendelijkere lichte benzinewagen.

Correcter vergelijken

Het MIT erkent wel dat een grote elektrische auto als de Tesla Model S milieuvriendelijker is als je hem vergelijkt met een klassieke auto van dezelfde afmetingen en gewicht met verbrandingsmotor. Maar de huidige subsidies en belastingen houden te star vast aan de CO-uitstoot aan de uitlaat. Misschien moeten we daarom ook rekening houden met de afmetingen en het gewicht, zo besluit de Financial Times.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.