Waarom de zelfrijdende auto nog niet voor morgen is

EuroNCAP, het onafhankelijke controleorgaan dat crashtests uitvoert, heeft de eerste “semi-autonome” rijhulpsystemen getest. Daaruit blijkt dat de zelfrijdende auto nog niet voor morgen is, in tegenstelling tot wat autoconstructeurs ons vaak willen doen geloven.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 oktober 2018
  • 1.156 weergaven

Constructeurs en informaticagiganten kondigen vaak aan dat de zelfrijdende auto eraan komt. Volgens EuroNCAP gelooft 70 procent van de mensen die samen met Thatcham Research werden ondervraagd dat ze vandaag een zelfrijdende auto kunnen bestellen.

ACC en stuurassistentie

Om op een gestandaardiseerde manier de eerste zogenaamde semi-autonome rijhulp op de markt te testen, ging EuroNCAP aan de slag met de rijhulp van Audi, BMW, DS, Ford, Hyundai, Mercedes, Nissan, Tesla, Toyota en Volvo.

EuroNCAP keek vooral naar systemen die adaptieve snelheidsregelaars en stuurassistentie gebruiken. In de meeste situaties werken die systemen probleemloos. Maar wanneer de situatie in de omgeving complexer wordt, zijn die systemen verre van feilloos. “Deze eerste test van rijhulpsystemen toont duidelijk dat ze niet autonoom zijn of een autopilotfunctie hebben, maar dat ze alleen assistentie bieden”, zegt EuroNCAP.

Besluit?

Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van EuroNCAP, schetst dus een genuanceerd beeld van deze systemen: “De boodschap van EuroNCAP op basis van deze tests is duidelijk: ook al beschikken ze over een geavanceerd rijhulpsysteem, toch hebben auto’s een oplettende chauffeur nodig. Het is belangrijk dat deze hoogtechnologische actieve en passieve veiligheidssystemen op de achtergrond beschikbaar blijven.” De chauffeur wordt voorlopig dus nog niet helemaal vervangen door een machine.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Euro NCAP.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche restaureerde de 959 van Jacky Ickx

Porsche restaureerde de 959 van Jacky Ickx

Nu Porsche zijn 75ste verjaardag viert, besloot het merk om een nieuw leven te geven aan de 959 die in 1986 na 14.000 km tweede finishte in de Parijs-Dakar-rally.

Deze avontuurlijke Nissan Ariya ziet er beestig uit

Deze avontuurlijke Nissan Ariya ziet er beestig uit

Hij zal gebruikt worden bij een expeditie van de Noord- naar de Zuidpool

Ford: een patent op... ingebouwde drones?

Ford: een patent op... ingebouwde drones?

Onderzoekers van het merk denken aan concepten om de veiligheid te verbeteren en zelfs leveringen onderweg mogelijk te maken!

AC Schnitzer pompt 610 pk en 750 Nm in de M3 Touring!

AC Schnitzer pompt 610 pk en 750 Nm in de M3 Touring!

Genoeg om een paar plaatsen te klimmen in de lijst van snelste breaks...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km