Volvo
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
EuroNCAP, het onafhankelijke controleorgaan dat crashtests uitvoert, heeft de eerste “semi-autonome” rijhulpsystemen getest. Daaruit blijkt dat de zelfrijdende auto nog niet voor morgen is, in tegenstelling tot wat autoconstructeurs ons vaak willen doen geloven.
Constructeurs en informaticagiganten kondigen vaak aan dat de zelfrijdende auto eraan komt. Volgens EuroNCAP gelooft 70 procent van de mensen die samen met Thatcham Research werden ondervraagd dat ze vandaag een zelfrijdende auto kunnen bestellen.
Om op een gestandaardiseerde manier de eerste zogenaamde semi-autonome rijhulp op de markt te testen, ging EuroNCAP aan de slag met de rijhulp van Audi, BMW, DS, Ford, Hyundai, Mercedes, Nissan, Tesla, Toyota en Volvo.
EuroNCAP keek vooral naar systemen die adaptieve snelheidsregelaars en stuurassistentie gebruiken. In de meeste situaties werken die systemen probleemloos. Maar wanneer de situatie in de omgeving complexer wordt, zijn die systemen verre van feilloos. “Deze eerste test van rijhulpsystemen toont duidelijk dat ze niet autonoom zijn of een autopilotfunctie hebben, maar dat ze alleen assistentie bieden”, zegt EuroNCAP.
Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van EuroNCAP, schetst dus een genuanceerd beeld van deze systemen: “De boodschap van EuroNCAP op basis van deze tests is duidelijk: ook al beschikken ze over een geavanceerd rijhulpsysteem, toch hebben auto’s een oplettende chauffeur nodig. Het is belangrijk dat deze hoogtechnologische actieve en passieve veiligheidssystemen op de achtergrond beschikbaar blijven.” De chauffeur wordt voorlopig dus nog niet helemaal vervangen door een machine.
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Ben jij er klaar voor om de sensatie van je leven te ervaren? Vroom heeft 20 felbegeerde plaatsen veiliggesteld, zodat jij de co-piloot kan worden van een Porsche GT3 of Porsche Taycan Turbo S tijdens de Porsche Club Francorchamps Days op 13 of 14 april. Wees er snel bij voordat deze unieke kans aan je voorbij gaat!
Onze eerste indruk van de Dacia Duster 2024 was zeer positief. Dit zijn onze favoriete belangrijkste features van de betaalbare SUV.
Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...