Wat kost het om een Pagani Zonda te onderhouden?

Ze zijn exclusiever dan een McLaren, Ferrari en Lamborghini. De Pagani’s zijn echte kunstwerken en worden ook op die manier gebouwd. Het zijn uitzonderlijke staaltjes van autovernuft, maar wat kost het nu eigenlijk om zo’n monster te onderhouden? Wel, er is goed en er is slecht nieuws…

 

  • Piette François
  • 06 oktober 2015
  • 2.057 weergaven

Laten we beginnen met het slechte nieuws om je meteen met beide voeten op de grond te zetten. Sinds enkele jaren komen er sporadisch Pagani’s op de tweedehandsmarkt, maar de prijzen van een Zonda gaan alleen maar in stijgende lijn. Zelfs in die mate dat een tweedehands Zonda nu meer kost dan op het moment dat hij nieuw bij de dealer stond. De verzamelaarsgekte is dus ook overgeslagen op de moderne sportwagen. Voor een Zonda moet je rekening houden met een budget van minstens 1 miljoen euro, maar die basisprijs gaat soms maal drie of maal vier als het om een speciale versie gaat. En het ziet er niet naar uit dat deze trend snel zal keren want van de Zonda zijn er slechts een honderdtal gebouwd.

De versies

De Zonda werd gebouwd van 1999 tot 2011 en van het model werden - op enkele “one-off” versies na - heel wat speciale versies gemaakt. Onder de motorkap achteraan vinden we steeds de krachtige atmosferische V12 van Mercedes-Benz terug. Eerst had die een cilinderinhoud van 6 liter maar gaandeweg steeg zijn longinhoud naar 7,3 liter. Ook het vermogen ging daarbij de hoogte in, gaande van 400 pk tot 760 pk bij de meest extreme versies.

Ook bij de versnellingsbak waren er verschillende keuzemogelijkheden: een manuele vijf- of zesversnellingsbak of een sequentiële versnellingsbak met zes verhoudingen. De meest krachtige modellen zijn met die laatste overbrenging uitgerust. De enige uitzonderingen daarop zijn enkele modellen die speciaal bij de fabrikant werden besteld, zoals de 760 LH. Dat is het exemplaar van F1-wereldkampioen Lewis Hamilton.

Dezelfde vaststelling maken we bij het koetswerk. Je kon kiezen uit een coupé of roadster, maar daarnaast werd alles op maat van de klant én diens portefeuille gemaakt: speciaal lakwerk, koetswerk uit carbon, op maat gemaakte achtervleugel, luchthapper op het dak…

Het onderhoud

Eindelijk, tijd voor het goede nieuws: de V12 van Mercedes-Benz is een robuust blok. De motor is instaat om een, relatief, groot aantal kilometers af te leggen en het onderhoud is niet duurder dan bij een andere supercar. Idealiter raadt Pagani aan de eigenaars aan om hun Zonda elke 10.000 km bij de fabrikant op onderhoud te sturen. Op dat moment zal Pagani de olie verversen van de motor en versnellingsbak. Verder zijn er nog de “klassieke” onderhoudsintervallen: nieuwe bougies elke 60.000 km en een nieuwe brandstoftank elke 10 jaar. Die laatste heeft de reputatie om extreem duur te zijn.

De kosten

Pagani rekent een schappelijke 1.700 euro aan voor een groot onderhoud, maar de onderdelen zijn duur. Voor een set van vier banden en velgen tel je 12.000 euro neer en een grondige revisie van de versnellingsbak kost 15.000 euro. Daar moet je nog de jaarlijkse verzekering (10.000 euro), de belasting om de wagen in te schrijven (7.000 euro) en de verkeersbelasting (2.000 euro) bij rekenen. Zo’n Zonda verbruikt gemiddeld 20 l/100 km dus dat is ook een aanzienlijke rekening tijdens het jaar. De totale kosten lijken erg hoog, maar vallen nog erg goed mee wanneer je ze vergelijkt met een wagen die even indrukwekkend is, de Bugatti Veyron.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km