MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Wie zijn zuurverdiend geld in een Porsche investeert, wil daar natuurlijk graag écht mee kunnen rijden. Porsche biedt daarom een brede waaier aan opleidingen aan om je rijtalent bij te schaven. Wij begonnen onderaan de ladder met de initiatieles bij de Peugeot-slipschool in Nijvel.
De oorsprong van deze Porsche Experience gaat terug tot begin jaren 70, toen Porsche de 930 Turbo voorstelde. Die stond lang bekend als een “auto met een handleiding”. Porsche begon daarom met een “Pro Driving School” om eigenaars de reacties van hun Porsche beter te leren begrijpen.
Doorheen de jaren is de rijschool geëvolueerd naar de Porsche Experience, en die bestaat vandaag uit drie grote pijlers. De Travel Experience plant exclusieve roadtrips, de Ice Experience leert je je Porsche te controleren in winterse omstandigheden, en bij de Track Experience oefen je je rijtalent op circuit en… off-road.
Wij hebben vooral interesse in die circuitervaring, en daarom bevinden we ons op een nazomerse maandagochtend op het terrein van de Peugeot-slipschool in Nijvel. Daar strijkt Porsche enkele weken neer om zijn klanten de basiskneepjes bij te brengen van hoe je je auto onder controle moet houden.
Zoals in elke school begint de les ook bij ons met theorie. Wij krijgen vandaag de “Warm-up”-training, en die begint bij de basics. Wie die succesvol afrondt, kan zich daarna nog wagen aan de niveaus “Precision”, “Performance”, “Master” en “Master Pro”, en zo een echte racelicentie behalen.
Eerst leert instructeur Stef ons alles over een goede rijpositie en remtechniek, onder- en overstuur, en de grip van banden op wegdek. Geen echt nieuwe informatie voor ons, maar vaak wel voor Porsche-klanten die zelf hebben betaald om aan hun doorgedreven rijopleiding te beginnen.
Als het tijd is voor de praktische oefeningen, krijgen die klanten wel meteen deftig materiaal om aan hun vuurdoop te beginnen: samen met instructeur Loris, zoon van 24 Uur van Spa- en Targa Florio-winnaar Toine Hezemans, nemen we plaats achter het stuur van een 718 Boxster, 718 Cayman en 911, van basisuitvoering over S tot GTS.
Tijdens onze trainingsdag is “epoxy” het codewoord: een deel van het terrein bestaat uit die ondergrond, dat maar een dun laagje water nodig heeft om spekglad te worden. De overgang van asfalt naar epoxy, en dus van grip naar slip, is voldoende om je auto te doen uitbreken.
Dat wordt in de eerste proef al meteen duidelijk, wanneer we tegen een relatief lage snelheid van 40 km/u een obstakel op het natte epoxy moeten ontwijken. “Sturen naar de oplossing” is de juiste techniek, maar in de praktijk een reflex die je jezelf moet aanleren.
Die techniek komt ook van pas in de tweede proef, wanneer we na het signaal van instructeur Loris vol in de remmen moeten gaan en een obstakel moeten ontwijken. Het ABS niet gebruikt en je vier knipperlichten niet aan? “Dan kon je eigenlijk nog harder remmen”, glimlacht Loris.
Een andere techniek: je stuurbewegingen klein houden. Dat leren we in een slalomproef, waar we meteen ook aan den lijve het verschil in balans ondervinden tussen een Boxster of Cayman met middenmotor en een 911 met motor helemaal achteraan.
Maar het leukste blijft natuurlijk de driftronde. Op de natte ondergrond proberen je auto zo lang mogelijk in een gecontroleerde drift te houden: we hebben het al enkele keren gedaan op sneeuw, maar doen het nu op het natte epoxy.
Ook hier komt het verschil tussen de Boxster en Cayman en de 911 tot uiting: met de motor achteraan krijg je een heel andere verplaatsing van het gewicht dan met de middenmotor. Extra moeilijk: de cirkel heeft een niveauverschil, waardoor we op een bepaald punt meer water te verwerken krijgen. En af en toe pardoes achterstevoren staan…
In de laatste twee oefeningen vatten we nog even samen wat we die dag geleerd hebben: uitwijken voor een obstakel tegen een hogere snelheid (eerst 70 km/u, uiteindelijk 95 km/u) – deze keer gelukkig op een droge ondergrond – waarbij het opnieuw zaak is om je stuurbeweging zo klein mogelijk te houden en op tijd te beginnen sturen, en een grotere bocht van 90 graden op natte epoxy nemen.
Op het einde van de dag ben je niet alleen een certificaat rijker, maar ook heel wat informatie. De kunst is om die te trainen tot het een reflex wordt, zodat je in moeilijke situaties nooit in de problemen komt. Geen slecht idee wanneer je net je nieuwe 911 in ontvangst hebt genomen. En daarom zou deze training, die je € 995 kost, eigenlijk verplichte kost moeten zijn.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.