We hebben truckers nodig, maar we verhinderen ze wel om te rijden

Transporteurs worden vandaag met een paradox geconfronteerd.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 23 maart 2020
  • Divers

Net nu we meer nood hebben dan ooit aan vrachtwagens om onze voedingswinkels, apotheken en hospitalen te bevoorraden worden truckers tegengehouden aan de grenzen van sommige Europese lidstaten. Zo stonden de voorbije uren eindeloze files tussen Duitsland en Polen, aan de haventoegang van Calais en aan de poorten van de Tsjechische Republiek en Hongarije.

Anderzijds verloopt alles wel vlot in de Benelux en in West-Duitsland. In Italië mogen truckers rijden, maar ze moeten uitgerust zijn met een mondmasker en handschoenen en ze moeten het grondgebied binnen de 72 uur weer verlaten.

Kakofonie

Er zijn ook landen met een veel minder logisch beleid. Zo heeft Hongarije zijn grenzen gesloten voor vrachtwagens. In Tsjechië mogen ze de ene dag binnen en de andere dag niet. Het is duidelijk dat dit forse problemen oplevert voor professionele vervoerders. Maar het kan nog erger: in Roemenië worden internationale chauffeurs in quarantaine geplaatst… gedurende 14 dagen. Dat maakt de bevoorrading bijzonder complex.

Frankrijk van zijn kant eist een hele resem documenten van vrachtwagenchauffeurs die de grens overkomen. Ze moeten een attest kunnen voorleggen dat bewijst dat ze rijden om professionele redenen… Een transportbedrijf reageerde al met deze sarcastische uitspraak: “Alsof een 30-tonner de Franse grens oversteekt om de toerist te gaan uithangen”. De sfeer zit erin…

Ondertussen heeft de Europese Commissie een idee gelanceerd om een rijstrook voorbehouden aan vrachtwagens te openen. Nederland gebruikt die oplossing nu al en dat lijkt vruchten af te werpen. Het is afwachten of het idee ook elders nog zal worden overgenomen in de komende weken.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Kia EV9: tot 541 km rijbereik

Kia EV9: tot 541 km rijbereik

De Kia EV9 zal in 3 versies worden aangeboden, met een batterijcapaciteit tot 99,8 kWh en een maximaal vermogen van 283 kW (385 pk) en 700 Nm, waarmee de 100 km/u wordt bereikt in amper 5,3 seconden!

Fisker Ocean: 707 km WLTP, recordbereik voor een elektrische SUV

Fisker Ocean: 707 km WLTP, recordbereik voor een elektrische SUV

Fisker wil een impact maken met zijn elektrische SUV Ocean. De ‘Extreme’-versie krijgt een WLTP-autonomie van 707 km, “de grootste actieradius van alle batterij-elektrische SUV’s in Europa”.

Dit is de Lamborghini Revuelto met zijn 1.015 pk sterke V12!

Dit is de Lamborghini Revuelto met zijn 1.015 pk sterke V12!

De eerste plug-inhybride van Lamborghini behoudt zijn atmosferische V12, maar krijgt daarbovenop 3 elektromotoren om binnen de 2,5 seconden naar 100 km/u te stuiven!

Vergeten model: BMW 7 Reeks E38, de beste 7 Reeks!

Vergeten model: BMW 7 Reeks E38, de beste 7 Reeks!

De 7 Reeks verscheen in 1977 voor het eerst op het podium als vlaggenschip van BMW en raakte al snel bekend voor zijn comfort en sportiviteit. Maar het hoogtepunt kwam pas in 1994 met generatie E38, die door heel wat liefhebbers als de beste van zijn soort wordt beschouwd!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 33.490
2021
19.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.181
2021
1.500 km