Opel
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
Wij Europeanen vinden onszelf voorzichtige en rustige chauffeurs, maar geven toe dat we af en toe gevaarlijk en agressief rijden. Volgens een studie zitten wij Europeanen met teveel vertrouwen achter het stuur.
Een studie van Ipsos in opdracht van de Fondation Vinci Autoroutes vroeg naar het gedrag van automobilisten in elf landen: België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië, Italië, Zweden, Griekenland, Polen, Nederland en Slovakije.
Afleiding achter het stuur
De belangrijkste oorzaak van dodelijke ongevallen (54%) is volgens Europeanen niet alcohol, drugs of overdreven snelheid, maar onoplettendheid. Toch denken we goed te rijden, ondanks afleiding van smartphones en andere mobiele toestellen. 97% van de respondenten vindt sms’en achter het stuur gevaarlijk, maar 24% doet het toch.
“Chauffeurs denken dat ze er een perfecte rijstijl op nahouden”, zegt Bernadette Moreau van de Fondation Vinci Autoroutes. Grieken en Italianen bellen het vaakst via Bluetooth (60%) maar houden er het minste discipline op na. Net als de Polen, van wie 57% zijn gps achter het stuur instelt. Britten en Spanjaarden zijn de meest voorzichtige chauffeurs.
“Agressief en gevaarlijk”
Europeanen zijn ook toleranter voor hun eigen rijstijl dan voor die van andere weggebruikers. Ze bestempelen zichzelf zelden als “gestresseerd” (10%), “agressief” (3%), “onverantwoord” (1%) of “gevaarlijk” (1%). Die eigenschappen wijzen ze wel toe aan andere chauffeurs: 46% vindt andere weggebruikers “onverantwoord”, “gestresseerd” (36%), “agressief” (30%) en “gevaarlijk” (28%).
Toch vinden Europeanen zichzelf af en toe eveneens gevaarlijk. 92% van de Zweden geeft toe te snel te rijden. Fransen vergeten het vaakst hun richtingaanwijzer (61%) en bijna een Griek op twee (45%) vergeet zijn veiligheidsgordel. Dat draagt ook bij tot agressie tussen automobilisten. 56% scheldt op andere weggebruikers. Dat doen de Grieken het meest (71%), gevolgd door de Fransen (69%). De Zweden zijn het geduldigst (32%).
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.