Op 8 juni was het precies 70 jaar geleden dat de allereerste Porsche een licentie kreeg voor de openbare weg. Die verjaardag zet Porsche in zijn museum in Stuttgart in de kijker met een unieke tentoonstelling.

Wim Bervoets
11/06/2018

Het Porsche Museum in het Duitse Stuttgart haalt enkele geweldige juweeltjes uit de kast voor de retrospectieve tentoonstelling. Met meer dan 630 voertuigen in zijn bezit, waarvan er bijna 80 regelmatig worden tentoongesteld, heeft het museum dan ook keuze genoeg.

1948

Hoewel het verhaal van Porsche eigenlijk al in 1898 begint, wanneer vader Ferdinand meewerkt aan de Egger-Lohner C.2 Phaeton, en in 1900 opvolging krijgt met de Lohner-Porsche Semper Vivus, verschijnt de eerste echte Porsche pas in 1948. In dat jaar krijgt zoon Ferdinand de toestemming om zijn zelf ontworpen roadster met 35 pk viercilinder Volkswagen-boxermotor centraal achterin op de openbare weg te zetten.

Oostenrijkse origine

Dat gebeurde in het Oostenrijkse Gmünd, waar de eerste Porsches gebouwd werden: 44 coupés en 8 cabriolets. Ook de auto die bekend staat als Porsche 356 #1, de allereerste Porsche die op de tentoonstelling in Stuttgart te zien is, is eigenlijk een Oostenrijker. Gelukkig kreeg Porsche hem terug in zijn bezit: in 1948 werd het eerste exemplaar verkocht, in 1958 slaagde het merk erin om hem terug te kopen.

James Dean

Tegen 1950 belandde Porsche terug in Stuttgart, waar het niet meer zou vertrekken. Het sportwagenmerk bouwde zorgvuldig aan zijn reputatie. Onder meer met successen op circuit, zoals de overwinning in zijn klasse bij de eerste deelname van Porsche aan Le Mans in 1951, maar ook met export naar de Verenigde Staten, waar de associatie met beroemdheden als James Dean afstraalde op het imago van het merk in Europa.

Racemodellen

De tentoonstelling “70 jaar Porsche” neemt je mee langs al die historische modellen, van de eerste Oostenrijkse 356-exemplaren over de Speedsters tot de 550 A Spyder van James Dean. De racerij krijgt de nodige aandacht, met Porsches Formule 1-debuut in de 804, de legendarische 917 en de 959 uit de Dakar-rally. Een ander groot hoofdstuk is natuurlijk weggelegd voor de 911, van zijn eerste stappen als 901 tot de blik richting toekomst met de Mission E of Taycan, die de “911 onder de elektrische sportwagens” moet worden.

Sally uit Cars

Porsche gidst je overzichtelijk doorheen zijn omvangrijke geschiedenis, met iconische modellen, prototypes – de Boxster-conceptcar is een van onze persoonlijke favorieten – en gekke one-offs, zoals het echte exemplaar dat Porsche gemaakt heeft van Sally, het 911-personage uit de Pixar-film Cars.

De tentoonstelling “70 Jaar Porsche” loopt nog tot 6 januari 2019 in het Porsche Museum in Zuffenhausen bij Stuttgart. Het museum is open van dinsdag tot zondag van 9 tot 18 uur. Tickets kosten 8 euro voor volwassenen en 4 euro voor kinderen tot 14 jaar. Kom je binnen na 17 uur, dan betaal je de helft van de prijs. Meer informatie op www.porsche.de/museum of via deze link: http://porsche-qr.de/70Jahre.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.