Citroen
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
Ze komen allemaal uit Azië.
Batterijen, die onmisbaar zijn voor werking van een elektrisch voertuig, vormen vandaag een bloeiende sector. De activiteit ervan wordt geschat op 27 miljard dollar per jaar, en dat cijfer zou de komende jaren nog toenemen nu de interesse van de consument voor EV’s alleen maar stijgt.
Azië is niet enkel een van de belangrijkste producenten van elektronische onderdelen voor de auto-industrie maar herbergt ook de grootste bouwers en talrijke onderzoekscentra voor batterijen.
Concreet zijn de tien grootste batterijconstructeurs voor EV’s allemaal in Azië gevestigd, meer bepaald in China, Zuid-Korea en Japan. SNE Research, een denktank gespecialiseerd in dit domein, heeft diverse gegevens samengebracht om een klassement van deze producenten te kunnen opstellen. Daaruit blijkt dat de drie grootste spelers (CATL, LG en Panasonic) al goed zijn voor 70 procent van de productie. Merk ook op dat CATL (Comtemporary Amperex Technology Co. Ltd) op minder dan tien jaar de grootste producent is geworden in deze topsector, met klanten als Tesla, BMW, Toyota, Volkswagen en Hyundai.
Toch mogen we stilaan meer nieuwe spelers verwachten, zoals in Europa, waar de plaatselijke overheden er alles aan doen om de Aziatische dominantie te breken. Exact een jaar geleden kondigde Europa namelijk aan een heel lokaal netwerk te willen opzetten voor de productie van batterijen, door sommigen het “Airbus van de batterij” genoemd.
Plaats | Bedrijf | Marktaandeel | Nationaliteit |
1 | CATL | 32,5 % | China |
2 | LG | 21,5 % | Zuid-Korea |
3 | Panasonic | 14,7 % | Japan |
4 | BYD | 6,9 % | China |
5 | Samsung | 5,4 % | Zuid-Korea |
6 | SK Innovation | 5,1 % | Zuid-Korea |
7 | CALB | 2,7 % | China |
8 | AESC | 2 % | Japan |
9 | Guoxuan | 2 % | China |
10 | PEVE | 1,3 % | Japan |
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.