Wie zijn de grootste constructeurs van batterijen voor EV’s?

Ze komen allemaal uit Azië.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 05 oktober 2021
  • Sector

Batterijen, die onmisbaar zijn voor werking van een elektrisch voertuig, vormen vandaag een bloeiende sector. De activiteit ervan wordt geschat op 27 miljard dollar per jaar, en dat cijfer zou de komende jaren nog toenemen nu de interesse van de consument voor EV’s alleen maar stijgt.

Aziatische dominantie

Azië is niet enkel een van de belangrijkste producenten van elektronische onderdelen voor de auto-industrie maar herbergt ook de grootste bouwers en talrijke onderzoekscentra voor batterijen.

Concreet zijn de tien grootste batterijconstructeurs voor EV’s allemaal in Azië gevestigd, meer bepaald in China, Zuid-Korea en Japan. SNE Research, een denktank gespecialiseerd in dit domein, heeft diverse gegevens samengebracht om een klassement van deze producenten te kunnen opstellen. Daaruit blijkt dat de drie grootste spelers (CATL, LG en Panasonic) al goed zijn voor 70 procent van de productie. Merk ook op dat CATL (Comtemporary Amperex Technology Co. Ltd) op minder dan tien jaar de grootste producent is geworden in deze topsector, met klanten als Tesla, BMW, Toyota, Volkswagen en Hyundai.

Toch mogen we stilaan meer nieuwe spelers verwachten, zoals in Europa, waar de plaatselijke overheden er alles aan doen om de Aziatische dominantie te breken. Exact een jaar geleden kondigde Europa namelijk aan een heel lokaal netwerk te willen opzetten voor de productie van batterijen, door sommigen het “Airbus van de batterij” genoemd.

De 10 grootste batterijproducenten voor elektrische voertuigen (2021):

 

Plaats

Bedrijf

Marktaandeel

Nationaliteit

1

CATL

32,5 %

China

2

LG

21,5 %

Zuid-Korea

3

Panasonic

14,7 %

Japan

4

BYD

6,9 %

China

5

Samsung

5,4 %

Zuid-Korea

6

SK Innovation

5,1 %

Zuid-Korea

7

CALB

2,7 %

China

8

AESC

2 %

Japan

9

Guoxuan 

2 %

China

10

PEVE 

1,3 %

Japan


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Michael Marais / Unsplash.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km