(Wild) vergeten model: Vauxhall Chevette 2300HS en HSR, ronduit viriel!

Hoe kon de Europese autowereld deze formidabele sensatiemachine uit het verleden vergeten? Zeg nu zelf: 135 pk, achterwielaandrijving, een gewicht van amper een ton en een mooi rallypalmares!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 november 2022
  • Divers

Vauxhall doet Europeanen vooral denken aan Opel-modellen in een nieuw jasje voor de Britse markt. De Chevette kan je dan ook beschouwen als de Britse versie van de Opel Kadett C. Op initiatief van de dealers van het merk werd de Chevette echter een echt rallybeest!

Brutaal!

Om het model naamsbekendheid te geven, besloten de dealers met de hulp van het moederbedrijf, hem al in 1976 mee te laten doen aan wedstrijden. De Chevette werd dus bruut geprepareerd, met een 2,3-liter viercilinder met een nieuwe 16-kleps cilinderkop. Dankzij die behandeling leverde de 'Slant Four' 135 pk aan de achterwielen via een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Opel maakt het geheel compleet met een versterkte ophanging, lichtmetalen velgen en een pittig uiterlijk. Geen twijfel mogelijk: deze Chevette heeft niets meer te maken met de schuchtere productiemodellen!

Een flop!

En net dat is het probleem: om het beest op internationaal niveau te homologeren, moeten er 400 productieauto's worden gebouwd. Opel ging mee in het avontuur en stelde de 2300HS voor. Ook toen al werd de Vauxhall gezien als een viriele machine die niet in minder ervaren handen gegeven moest worden, en Vauxhall had moeite om ze te slijten. Werden klanten afgeschrikt door het forse prijskaartje of door het ruige karakter van de auto? Het gerucht gaat dat er slechts 300 daadwerkelijk aan klanten zijn verkocht. Opel probeerde de laatste exemplaren te verkopen via een speciale serie, de HS-X, allemaal in het zwart...





Vandaag een zeldzaamheid!

Wanneer de Chevette 2300 in 1979 het Britse kampioenschap wint, lijkt zijn tijd gekomen. De Audi Quattro zorgde met zijn vierwielaandrijving voor een revolutie in de rallysport en ondanks een laatste reeks, de HSR, leek de carrière van de Chevette definitief voorbij. Vandaag is de Chevette een origineel en betaalbaarder alternatief voor de bekendere Ford Escort RS: reken op een prijs van ongeveer € 35.000 tot € 40.000 voor een mooi exemplaar. Maar je moet er wel nog één vinden...


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Hyundai heeft genoeg van de traditionele sedan

Hyundai heeft genoeg van de traditionele sedan

Hyundai brengt steeds meer modellen uit met een charismatische look, zoals deze nieuwe Sonata, die duidelijk geen saaie berline meer is.

Volkswagen Polo G40: vergeten sportieveling met trompet!

Volkswagen Polo G40: vergeten sportieveling met trompet!

Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!

Peugeot Inception Concept: we mochten hem ontdekken!

Peugeot Inception Concept: we mochten hem ontdekken!

Ter gelegenheid van zijn Europese première konden we Peugeots belangrijke Inception Concept in levende lijve ontdekken. Interesse in een kleine rondleiding van het model?

Van kust tot kust: 48 uur achter het stuur van de Jaguar F-Type 75 Edition

Van kust tot kust: 48 uur achter het stuur van de Jaguar F-Type 75 Edition

Jaguar zwaait een icoon in stijl uit in het noorden van het Iberisch schiereiland, met een rit van bijna 1.000 km tussen Sitges en San Sebastian achter het stuur van de nieuwe F-Type 75 Edition. Een test langs de mooiste wegen van Catalonië, Aragon, Navarra en het Baskenland met meer dan 500 pk onder de rechtervoet!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 49.795
2019
26.488 km
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km