Kia
Kia heeft op het autosalon van New York een nieuwe vijfdeurs hatchback voorgesteld! Wordt dit de opvolger van de Ceed in Europa?
Voor kopers van een nieuwe of tweedehandsauto is het verbruik vaak een doorslaggevende factor. In de praktijk ligt dat hoger dan wat de officiële cijfers doen vermoeden, met vaak misnoegde klanten en zelfs rechtszaken tot gevolg. Ook autoconstructeurs erkennen het probleem, en geven steeds vaker aangepaste verbruikscijfers op.
Om hun officiële verbruikscijfers te meten, maken autoconstructeurs gebruik van de New European Driving Cycle of NEDC, een gestandaardiseerde testcyclus die werd uitgewerkt door de UNECE, de Europese economische commissie van de Verenigde Naties. Die testcyclus dateert uit 1970 en werd het laatst geüpdatet in 1997. Ze is dus niet aangepast aan de krachtigere en zwaardere auto’s van vandaag.
Bovendien mogen autoconstructeurs de test in optimale omstandigheden uitvoeren: op een testbank, met “moderne” energieverslindende items zoals klimaatregeling en zetelverwarming uitgeschakeld, met een hogere bandendruk om de rolweerstand te verlagen, enzovoort. Kortom: de NEDC geeft allesbehalve een realistische weergave van het gemiddelde verbruik.
Wereldwijd wordt er intussen gewerkt aan de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure of WLTP, die vanaf september 2017 in Europa de NEDC zal vervangen. De nieuwe testcyclus duurt langer, wordt gemeten over een grotere afstand en wordt uitgevoerd tegen een hogere gemiddelde snelheid. Bovendien voorziet de WLTP drie verschillende tests afhankelijk van het vermogen en gewicht van de auto.
Toch zal ook de WLTP niet vrij zijn van kritiek: de nieuwe verbruiks- en uitstoottest zal nog steeds worden uitgevoerd op een testbank in een laboratorium. Op die manier wordt de invloed van variabelen zoals de omgevingstemperatuur en de staat van het wegdek gereduceerd, aldus ACEA, de Vereniging van Europese Autobouwers. Dat neemt niet weg dat sommige parameters, zoals de acceleratietijd die een auto nodig heeft om een testsnelheid te bereiken, nog steeds ruim berekend worden.
Europa wil de nieuwe testcyclus nog aanvullen met een Real Driving Emissions-test of RDE-test. Die wordt uitgevoerd op de openbare weg en moet uitwijzen of de uitstoot van een auto in de praktijk de wettelijke normen niet overschrijdt. De testomstandigheden van de RDE zijn beter aangepast aan de realiteit dan die van de WLTP of de NEDC.
Kia heeft op het autosalon van New York een nieuwe vijfdeurs hatchback voorgesteld! Wordt dit de opvolger van de Ceed in Europa?
Op 29 maart 1974 rolde de eerste Volkswagen Golf van de band in Wolfsburg. Vandaag, precies 50 jaar later, zijn we 8,5 generaties verder, met in totaal meer dan 37 miljoen verkochte exemplaren van dé referentie bij de compacte middenklassers!
Deze nieuwe Citroën Basalt is enkel bedoeld voor de Zuid-Amerikaanse en Indiase markten, en dat vinden wij jammer!
Ben jij er klaar voor om de sensatie van je leven te ervaren? Vroom heeft 20 felbegeerde plaatsen veiliggesteld, zodat jij de co-piloot kan worden van een Porsche GT3 of Porsche Taycan Turbo S tijdens de Porsche Club Francorchamps Days op 13 of 14 april. Wees er snel bij voordat deze unieke kans aan je voorbij gaat!